Apartamentele nu se vor mai construi, iar șantierele vor deveni pustii: argumentele pentru bula imobiliară care stă să explodeze

de: Alexandru Puiu
15 06. 2022

În fiecare zi, vin tot mai multe semnale din piața imobiliară legate de dezastrul spre care se îndreaptă construcțiile în România. Cel mai recent set de avertismente atrage atenția asupra posibilității ca șantierele din țara noastră să rămână goale.

În doar câteva luni, prețurile la materialele de construcții au explodat. Există situații în care unele s-au majorat chiar și cu 60-80%. În contextul în care materia prima reprezintă 40-50% din investiție, impactul global asupra proiectelor ajunge la o creștere a costurilor de 25-30%, conform unei analize realizate de Profit.ro.

În mod previzibil, motivele din spate sunt multe, dar partea tristă este că ”ne-au lovit” în cascadă, de la pandemie și criza transporturilor, până la criza politică din regiune și prețul energiei electrice. Pentru ca prețurile să se stabilizeze și să fie eliminat elementul speculativ, trebuie remediate toate aspectele menționate mai sus, iar șansele acest lucru să se întâmple în timp util sunt nule.

Construcțiile din România, în derivă

”Pentru ca licitațiile, dar și șantierele să depășească acest blocaj, este imperios necesar să le ancorăm la realitatea zilei. Fără a mai lua în calcul alte creșteri de preț față de cele de acum, industria construcțiilor este la un pas de colaps și fără a accelera și adapta măsurile la realitatea industriei, riscăm să vedem în România, în loc de o absorbție record de fonduri europene, șantiere goale și planuri rămase doar pe hârtie. Doar prin trasarea unui cadru legislativ adaptat anului 2022, creionat în urma dialogului cu reprezentanții industriei, este posibil ca domeniul construcțiilor să redevină unul din pilonii economiei“, spune Cătălin Vișan, directorul executiv  al companiei de construcții Concelex.

Mai ales în cazul proiectelor de infrastructură, acestea se bazează pe studii de fezabilitate de 2-3 ani și nu cuprind creșterile de preț la materialele de construcție. În teorie, giganți precum cel condus de Cătălin Vișan au achiziționat stocuri semnificative, în speranța depășiri parțiale a crizei, dar, după cum spune chiar el, această practică nu este fezabilă ca o soluție pe perioadă nedeterminată.

Pe termen lung, soluția ar fi realizarea mai multor centre de producție pentru materiale de construcții în România. Țara noastră depinde de importuri, iar pe lângă costurile materialelor, discutăm de niște costuri de transport din ce în ce mai mari.

„Eliminarea sau reducerea cotei asupra importurilor de oțel-beton din Turcia poate fi o măsură imediată de a elibera o parte din presiunea pe care o avem pe prețuri și de a decongestiona, pentru o perioadă limitată, piața construcțiilor. Mai importantă este crearea de unități de producție locale“, a explicat Claudiu Bisnel, fondatorul și CEO-ul companiei Brisk Group, specializată pe consultanță în construcții. Ca referință, aproximativ 70% din materiale de construcții folosite în România sunt importate, iar restul de 30%, care se produc în țară, au preponderent în spate materii prime importate.