Tehnologia nu le provoacă anxietate sau depresie copiilor: ce zic noile studii

de: Ozana Mazilu
21 09. 2021

O preocupare comună în rândul adulților este cantitatea de timp pe care o petrec copiii folosind ecranele. Indiferent dacă este vorba de smartphone-uri, console de jocuri sau laptopuri, ecranele sunt un accesoriu al vieții moderne. Iată cum tehnologia afectează, de fapt, copiii.

Dar, contrar credinței populare, utilizarea acestora tot timpul nu-i va determina pe tineri să sufere de anxietate și depresie, potrivit unuia dintre cele mai mari studii întreprinse. Copiii care au petrecut mai mult timp folosind tehnologia au fost puțin mai susceptibili de a avea tulburări de atenție, somn afectat sau note mici la școală. Dar au avut și mai mulți prieteni apropiați cu cât au petrecut mai mult timp pe dispozitivele lor.

Tehnologia nu afectează copiii așa cum credeai

Cercetătorii de la Universitatea din Colorado Boulder’s Institute for Behavioral Genetics au analizat 11.875 de copii de nouă și zece ani, în ceea ce a fost cel mai mare studiu pe termen lung întreprins în SUA.

Kate Paulich, doctorandă în cadrul Departamentului de Psihologie și Neuroștiințe de la Institut este autorul principal al studiului. Ea a spus: „Aceste descoperiri sugerează că ar trebui să fim atenți la petrecerea timpului copiilor în fața ecranelor, dar că timpul efectiv nu este în mod inerent dăunător copiilor”.

Cercetarea, publicată în revista PLOS ONE, a inclus chestionare despre timpul de examinare, rapoarte ale părinților cu privire la problemele de comportament, note și evaluări ale sănătății mintale.

În medie, cercetătorii au descoperit că băieții petrec zilnic cu 45 de minute mai mult în fața ecranelor decât fetele și cu aproape cinci ore mai mult în weekend.

De asemenea, studiul a identificat faptul că băieții și fetele foloseau dispozitivele în mod diferit. Băieții petrec de două ori mai mult timp pe jocuri video, în timp ce fetele petrec mai mult timp pe social media.

În timp ce studii similare au legat condițiile de comportament precum ADHD sau tulburarea de conduită cu timpul petrecu în fața ecranelor, cercetătorii au ajuns la concluzia că influența timpului petrecut în acest mod a fost mică, comparativ cu alți factori care le modelează viața. De exemplu, statutul socio-economic al unui copil a avut un impact de 2,5 ori mai mare asupra unor astfel de rezultate comportamentale.