Se întâmplă la pompă și reprezintă motivul pentru care românii s-au făcut de râs în Europa

de: Andrei Tilimpea
01 11. 2021

La nivelul Uniunii Europene, România se clasează pe locurile fruntașe în topul scumpirilor în ceea ce privește prețul carburanților.

În ultimii 20 de ani, prețurile carburanților în UE au fost volatile, însă recent acestă volatilitate a devenit și mai evidentă. Astfel, un rol important în această creștere fulminantă a prețurilor este atribuit pandemiei, din cauza căruia o mare parte din mapamond și-a întrerupt activitatea.

În lunile trecute, România s-a situat pe locul doi între statele membre UE la creșterea prețurilor la carburanți, conform raportului publicat de către Eurostat. Practic, cu o creștere anuală de 29,3%, am fost devansați cu puțin de Luxemburg cu +30,7% dar am avut o scumpire mai mare decât Slovenia cu +28,7%, Polonia cu +28,5%, Bulgaria și Germania ambele cu +28,2%.

România în topul greșit

De asemenea, avansul înregistrat drept medie la nivelul Uniunii Europene s-a ridicat la 22,9% iar cele mai mici creșteri de prețuri au fost consemnate în Malta cu 0%, cu observația că în această țară prețurile la carburanți sunt reglementate de guvern și nu au fost modificate după luna iulie 2020, Irlanda cu +15%, Italia cu +17,5%, Finlanda cu +17,8%, Grecia cu +18,1% și Franța cu +18,2%.

Din păcate, o bună parte din această evoluție negativă pentru România a venit pe filiera importurilor masive de combustibili, în contextul unei creșteri semnificative a prețurilor mondiale ale petrolului și pe fondul capacităților de producție interne total insuficiente. Astfel, 17% din deficitul comercial al țării s-a înregistrat pe segmentul de combustibili și lubrifianți, adică peste 2,5 miliarde euro după primele opt luni ale anului, din care circa jumătate de miliard de euro doar în luna august.

Singura veste bună în această situație, dar de reținut din perspectiva ciclurilor economice dacă se face trimitere la precedenta criză, este că Eurostat-ul a prezentat și un grafic valabil pentru întreaga Uniune, care ne dă speranțe în diminuarea treptată a costului combustibililor în următorii doi-trei ani, dacă se face trimitere la experiența anterioară.