Se întâmplă cu Dacia în acest an, anunțul a fost făcut. Răsturnare de situație în Europa pe piața auto
Dacia părea, pentru un moment, că este imună la trendul global din piața auto de pe perioada pandemiei. Acum, adevărul a ieșit însă la iveală, iar situația este îngrijorătoare. Producătorul de la Mioveni are multe motive de reevaluare.
Dacia este una dintre cele mai importante și puternice companii românești. Din păcate, activând în piața auto, nu a avut un an ușor în pandemie. Mai mult decât atât, a dus România la coada clasamentului european când vine vorba de vânzări de mașini înregistrate în ultimul an.
România înregistrează, după primele cinci luni din 2021, o scădere de 9,1 procente, fiind cea mai mare cădere de pe continent. Mai mult decât atât, este una din cele două țări care înregistrează un minus al înmatriculărilor de autoturisme, comparativ cu anul trecut, alături de Olanda (-2,4%), conform unei analize realizate de Profit.ro.
Dacia ar fi trebuit ”să ne scoată din foame”
Ca o posibilă explicație pentru dezastrul din acest an, putem arunca o privire pe valorile din 2020 din piața auto de la noi. Pentru că scăderile au fost mai mici anul trecut pe teritoriul României, în parte datorită performanței înregistrate de Ford și Dacia, scăderea din prima jumătate a acestui an nu pare incredibilă. Realitatea o vezi însă când te raportezi la 2019, anul pre-pandemic.
Ca referință, pe parcursul lunii mai, România a înregistrat 8.221 de autoturisme înmatriculate, cu 14,9% în plus față de anul trecut, ceea ce reprezintă un semn bun. Pentru intervalul ianuarie – mai, totalul autoturismelor înmatriculate este de 35.845, cu peste 4.000 de unități sub cele aproape 40.000 înmatriculate în 2020. Datele au fost anunțate deja la începutul lunii de DRPCIV, dar acum pot fi analizate în contextul european, unde înmatriculările de autoturisme au urcat, în iunie, l a 891.665, cu 53,4% mai multe decât în 2020.
Dacă nu era evident, aceasta este o creștere mare, dar una care vine după blocajele de anul trecut din marile piețe precum Italia, Spania sau Franța. Chiar și așa, volumul este cu mult sub cel din 2019, pe perioada similară, când se raportau 1,4 milioane de autoturisme.
În context european, totuși, primele cinci luni din acest an s-au reflectat în aproximativ 4,3 milioane de unități înmatriculate, cu 29,5% mai multe decât anul trecut, dar cu mult sub cele 6 milioane din 2019. Dacă includem și țările non-UE, piața din Europa a ajuns la 5,2 milioane de autoturisme înmatriculate, în 2021.