Școala online din România va intra în secolul 21: promisiunea ministrului, pe bani europeni

de: Alexandru Puiu
09 03. 2021

După mai bine de un deceniu în care o platformă online adresată educației s-a aflat în lege, aceasta s-ar putea materializa în România, conform promisiunilor ministrului Educației.

În contextul unei intervenții la Digi24, Sorin Cîmpeanu a detaliat modul în care Educația din România va avea de profitat de pe urma Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Aparent, cu ajutorul unor sume semnificative de bani, se vor achiziționa platforme online dedicate învățământului online. În condiții ideale, acestea ar putea facilita și evaluarea online a elevilor. 

Ca referință, mecanismul de redresare și reziliență este pilonul principal al #NextGenerationEU și are un buget total de 672,5 miliarde de euro. Din această sumă, România poate beneficia de aproximativ 30,5 miliarde de euro, compuse din 13,8 miliarde de euro sub formă de granturi și 16,7 miliarde de euro sub formă de împrumuturi. Este însă important de reținut că accesarea respectivelor fonduri se va petrece peste mulți ani.

Regula stabilită prin propunerea de Regulament (aflată încă în negociere la nivel european) este ca 70% din granturi să fie angajate până la finalul anului 2022, termenul limită pentru accesarea diferenței de 30% din granturi fiind 31 decembrie 2023. În plus, plățile pentru proiectele care vor fi incluse în programele naționale de redresare și reziliență trebuie făcute până în decembrie 2026.

Revenind însă la platformele pentru educație, acestea vor avea ca model, în opinia ministrului Educației, platformele specializate care se utilizează deja în numeroase universități din întreaga lume, inclusiv pentru o examinare online în condiții depline de siguranță.

„În momentul de faţă negociem repartiţia fondurilor din PNRR. O sumă importantă pe care o avem în vedere din aceste fonduri care constituie o oportunitate extraordinară, este dedicată digitalizării educaţiei. În această componentă masivă de digitalizare a educaţiei există şi această solicitare de sprijin pentru achiziţia de platforme dedicate învăţământului online, pentru că după ce vom fi încheiat această perioadă de criză, cu siguranţă lucrurile vor merge mult mai mult decât acum către predarea online”, a precizat ministrul Educaţiei.

În ceea ce privește problemele actuale cu care se confruntă elevii care încearcă să urmeze cursuri online, acestea sunt cât se poate de clare. Cîmpeanu a adăugat faptul că nu se poate pune problema ca elevii să aleagă dacă să facă şcoală online sau cu prezenţă fizică, pentru că profesorii nu sunt pregătiţi şi nici infrastructura digitală nu este pusă la punct.