Cât mai costă un test RT-PCR pentru depistarea infecției cu coronavirus în România

de: Ciprian Ioana
01 04. 2021

La începutul pandemiei, erau puține companii private care ofereau teste RT-PCR la vânzare, iar prețul părea unul prohibitiv. Între timp, lucrurile s-au mai schimbat.

Consiliul Concurenței a venit cu o analiză interesantă despre evoluția prețului testelor Real Time-PCR. Sunt acele teste care sunt folosite și de instituțiile publice pentru a vedea dacă o persoană e sau nu infectată cu noul tip de virus. Prețul acestora diferă față de anul trecut.

Astfel, preţul mediu al unui astfel de test e acum 322 lei, în scădere faţă de anul trecut, când preţul unui test ajungea până la 520 lei, arată Consiliul Concurenței. Scăderea de preț e justificabilă. Între timp au apărut mai multe firme private care comercializează așa ceva.

În plus, au apărut și teste rapide în farmacii.

Evoluția prețului unui test RT-PCR în România

”Preţul mediu al unui test RT-PCR pentru detectarea infecţiei cu virusul SARS-CoV-2 este de 322 lei arată o analiză a Consiliului Concurenţei. Astfel, în funcţie de clinica medicală unde se efectuează, preţul unui test RT-PCR variază între 270 lei şi 390 lei, în condiţiile în care anul trecut, preţul unui test ajungea până la 520 lei”, arată autoritatea de concurenţă.

În ceea ce priveşte testele rapide antigen, acestea pot fi achiziţionate online pentru autotestare sau pot fi efectuate într-o clinică medicală.

În mediul online, sunt comercializate diverse tipuri de teste antigenice rapide, preţul acestora oscilând în funcţie de mai mulţi factori, cum sunt numărul de teste ambalate într-o cutie, modul în care se recoltează proba, compania producătoare. În funcţie de platforma online de pe care se achiziţionează, un test rapid cu recoltare din salivă costă între 30 lei şi 59 lei, iar pentru o trusă care conţine 5 teste preţul variază de la 119 lei la 238 lei.

În acelaşi timp, preţul unui test cu recoltare din exsudat nazofaringian, achiziţionat online, poate costa între 26 lei şi 37 lei, în timp ce un kit cu 5 teste costă între 99 lei şi 238 lei, iar o trusă cu 20 de teste poate fi achiziţionată la preţuri între 450 şi 900 lei.

Efectuarea unui test rapid antigen într-un centru de testare poate costa între 85 lei şi 150 lei dacă este recoltat din exsudat nazofaringian şi aproximativ 150 lei dacă este recoltat din salivă.

Test pentru depistarea anticorpilor după vaccin și nu numai

Testele efectuate pentru detectarea prezenţei anticorpilor dezvoltaţi ulterior infectării cu virusul SARS CoV-2, pot fi calitative şi/sau cantitative. Testele efectuate în centrele de recoltare specializate detectează calitativ şi măsoară cantitativ anticorpii de tip IgG şi IgM.

Simultan cu începerea etapei de vaccinare anti Covid-19, au apărut noi teste pentru evaluarea şi urmărirea imunizării post vaccinare sau post infecţie. Testul de anticorpi IgG/IgM anti-Spike este cel care evaluează atât răspunsul imun al organismului după vaccinare, cât şi în urma bolii.

În funcţie de clinica în care sunt efectuate, testele pentru detectarea anticorpilor de tip IgG şi IgM costă între 145 lei şi 240 lei, iar cele pentru anticorpii IgG/IgM anti-Spike costă între 94 lei şi 240 lei.

Testele comercializate online, care pot fi efectuate la domiciliu, indică doar calitativ prezenţa anticorpilor şi pot şi achiziţionate în truse de 1, 2, 5 sau 25 de teste.

Astfel, în funcţie de platforma online de pe care este achiziţionată, o trusă care conţine un test poate costa între 34 lei şi 60 lei, iar cea cu 2 teste între 110 lei şi 120 lei. Pentru trusele cu câte 5 teste, preţurile variază între 120 lei şi 299 lei, în timp ce pentru cele cu 25 de teste preţurile pot ajunge la 575 lei.

”Consiliul Concurenţei va continua monitorizarea preţurilor atât a testelor pentru depistarea infecţiei cu virusul SARS-CoV-2, cât şi a celor pentru detectarea anticorpilor dezvoltaţi ulterior infectării şi, în situaţia în care va constata încălcări ale legii, va interveni utilizând toate instrumentele legale pe care le are la dispoziţie”, menţionează autoritatea de concurenţă.