Facturile la curent întârzie, iar autoritățile sunt de vină: cum au fost sabotați românii, din nou
Luna noiembrie vine cu o problemă majoră pentru majoritatea românilor. S-au trezit că nu mai au facturi la energie electrică. Acestea fie întârzie, fie nu vin deloc, fie vor veni buluc, împreună cu alte câteva facturi.
În ultimele luni, am discutat de mai multe mecanisme pentru subvenționarea costurilor cu energia electrică pentru români. Respectivele mecanisme ar fi trebuit să intre în vigoare de la 1 noiembrie, așa spune legea. Aceeași lege omite însă să include și modul în care vor fi implementate măsurile care au sunat bine la televizor. Mai precis, furnizorii de energie electrică nu știu cum să mai elibereze facturi pentru că nu există niște norme metodologice în care să li se explice în mod clar cum să factureze.
Românii, fără facturi la curent
Facturile la energie electrică ce trebuiau emise în această perioadă nu pot fi încă emise de furnizori, deoarece includ câteva zile de după 1 noiembrie, momentul în care se aplică inițiativa Parlamentului de plafonarea și compensare a costurilor energetice suferite de către români. Problema este că respectiva lege adoptată la finalul lunii trecute nu are norme de aplicare și, implicit, Autoritatea de Reglementare nu a emis încă o metodologie pentru a lămuri furnizorii cum să plătească facturile.
Partea bună este că operatorii de la call-center din partea furnizorilor de electricitate au promis că aceste facturi întârziate, când vor sosi, vor avea același termen de plată, de aproximativ 14 zile, ca orice altă factură. Partea proastă este însă că acest flux de facturi se va regla, cel mai probabil, de luna viitoare. În acel moment, te vei trezi cu mai multe facturi cu sume generoase, în conformitate cu scumpirile din ultima perioadă și vei fi nevoit să le achiți pe toate în același termen, de 14 zile. Una peste alta, mulți români se vor afla într-o situația financiară și mai dificilă decât cea în care se aflau deja.
CEZ Vânzare a anunțat că a întrerupt emiterea de facturi pentru curent și gaz
„Pentru implementarea măsurilor de compensare/ plafonare a prețurilor în sistemul informatic, conform cu noile prevederi impuse de Legea 259/2021 privind aprobarea OUG 118/2021, CEZ Vânzare anunță suspendarea temporară a facturării serviciilor de energie electrică și gaze naturale
Plafonarea și/ sau compensarea se vor aplica pentru consumul de energie electrică și/ sau gaze naturale realizat începând cu luna noiembrie. Clienții CEZ Vânzare care se încadrează în prevederile legislative vor primi facturile cu valorile compensate și la prețurile plafonate de legislația în vigoare.
Implementarea acestor modificări impune suspendarea temporară a facturării pentru a fi efectuate modificările tehnice necesare în sistemul de facturare.
Menționăm faptul că:
– Facturile CEZ Vânzare își vor păstra aceleași termene de scadență agreate în contract (ca număr de zile de la data emiterii).
– Formatul facturii CEZ Vânzare va fi optimizat acolo unde este cazul cu informații despre tipul și valoarea compensației în care se încadrează clienții, în conformitate cu legislația în vigoare .
În aceste condiții clienții casnici CEZ Vânzare pot primi facturile aferente lunii noiembrie mai târziu decât în mod obișnuit. Precizăm că intervalul de emitere mai scurt între facturile emise în lunile noiembrie și decembrie nu va afecta datele de scadență ale acestora.
După această primă factură primită cu întârziere procesul de facturare își va relua cursul normal, respectând termenele de emitere programate.
Echipa tehnică CEZ Vânzare depune toate eforturile pentru setarea procesului de emitere a facturilor cu valori compensate sau plafonate într-un timp cât mai scurt. Procesul depinde în mare măsură de modul în care Legea 259/2021 va fi aplicată”, se arată în comunicatul companiei pe marginea subiectului.