Facebook – instrument de manipulare socială? O investigație face dezvăluiri șocante

de: Mădălina Bahrim
18 04. 2021

Jurnaliștii The Guardian au realizat o investigație care scoate la iveală cum e folosită rețeaua socială Facebook ca instrument de manipulare socială în mâinile unor lideri autoritari, ce reușesc să își manipuleze cetățenii și să își hărțuiască criticii, totul din cauza unei breșe a sistemului rețelei.

Facebook a permis în mod repetat liderilor și politicienilor din întreaga lume să-și folosească platforma pentru a înșela publicul sau pentru a hărțui adversarii, arată ancheta jurnalistică.

The Guardian susține că Facebook a permis abuzuri majore ale platformei sale în țări sărace, mici și non-occidentale pentru a acorda prioritate abuzurilor de rețea care atrag imediat atenția presei sau care afectează SUA și alte țări bogate.

Unele țări, privilegiate de Facebook. Altele, discriminate

Facebook s-a angajat să combată manipularea politică susținută de actori statali pe platformă după scandalul alegerilor din 2016 din SUA, când hackeri susținuți de Rusia au folosit conturi Facebook neautentice pentru a manipula și a diviza alegătorii americani.

Totuși, lucrurile nu stau chiar așa în realitate, arată jurnaliștii.

The Guardian arată că Facebook a reacționat la abuzurile făcute de unii politicieni, însă în mod discreționar, luând atitudini rapide și ferme în anumite state, sau acționând lent în altele, în timp ce abuzurile din unele țări au fost de-a dreptul ignorate și trecute cu vederea de cei de la Facebook.

Acheta scoate la iveală că Facebook a acționat rapid pentru a aborda manipularea politică ce afectează țări precum SUA, Taiwan, Coreea de Sud și Polonia, în timp ce a reacționat lent sau deloc în cazurile din Afganistan, Irak, Mongolia, Mexic și o mare parte din America Latină.

De exemplu, Când o fostă angatata a Facebook, Sophie Zhang, a descoperit o rețea de conturi false care creează un angajament fals de calitate scăzută pentru politicieni din Filipine în octombrie 2019, Facebook a lăsat-o să dispară. Însă, când o mică subsidiară a acelei rețele a început să creeze o cantitate nesemnificativă de angajament fals pe pagina lui Donald Trump în februarie 2020, compania s-a mișcat rapid pentru a o elimina.

Angajații Facebook încep să vorbească

„Se face mult rău pe Facebook fără vreun răspuns, deoarece nu este considerat un risc suficient de imagine pentru Facebook”, a spus Sophie Zhang, fost cercetător la Facebook, care a lucrat în cadrul organizației de „integritate” a companiei pentru a combate comportamentul neautentic. „Costul nu este suportat de Facebook. Este suportat de lumea largă în ansamblu”

Zhang a fost însă dată afară din companie, în 2020, pentru performanțe slabe. Înainte de plecare, femeia a notificat superiorii săi cu privire la ceea ce se întâmplă de fapt în interiorul rețelei sociale. Într-un text de 7.800 de cuvinte, Zhang spune că „a găsit multiple încercări flagrante ale guvernelor naționale străine de a abuza de platformă pe scară largă pentru a induce în eroare propriii cetățeni”.

„Facebook nu are o dorință puternică pentru a face față acestui lucru, cu excepția fricii că cineva ar putea să scape informația public și să producă un mare scandal, ceea ce fac eu acum”, a spus Zhang pentru The Guardian

Facebook neagă acuzațiile fostei angajate

Liz Bourgeois, un purtător de cuvânt al Facebook, a respins acuzațiile făcute de fosta angajată.

„Nu suntem de acord cu caracterizarea făcută de Zhang priorităților noastre și eforturilor de eliminare a abuzurilor de pe platforma noastră”.

Oficialul Facebook susține că au fost eliminate de pe platformă peste 100 de rețele de comportament neautentic coordonat, din întreaga lume, oferind ca exemplu regiuni precum: America Latină, Orientul Mijlociu și Africa de Nord și zona Asia-Pacific.

Conturile false sunt cele care stau la baza acestei breșe de sistem exploatată de liderii politici

Având 2,8 miliarde de utilizatori, Facebook joacă un rol dominant în discursul politic al aproape tuturor țărilor din lume. Dar algoritmii și caracteristicile platformei pot fi manipulate pentru a denatura dezbaterile politice.

O modalitate de a face acest lucru este prin crearea de „engagement” fals – aprecieri, comentarii, distribuiri și reacții – folosind conturi Facebook neautentice sau compromise.

În plus față de modelarea percepției publice asupra popularității unui lider politic, implicarea falsă poate afecta algoritmul de flux de știri al Facebook.

Manipularea cu succes a algoritmului poate face diferența între a ajunge la un public de milioane sau a scrie mesaje pe care nu le citește nimeni.

Astfel stând lucrurile, Facebook poate fi ușor manevrat în interesul unor lideri care au nevoie de un impact social cât mai mare și care dispun de fondurile și infrastructura necesară creării de sute de mii de conturi false care să obțină efectul scontat.