Cum vrea Facebook să creeze un fel de Patreon pentru scriitori independenți și jurnaliști

de: Ciprian Ioana
19 03. 2021

Facebook vrea să vină cu o platformă dedicată celor care vor să monetizeze de pe urma a ceea ce scriu. La prima vedere, ar fi un fel de Patreon dedicat scriitorilor independenți și jurnaliștilor.

Facebook caută să monetizeze și de pe urma celor care creează conținut în zona online. Pregătește să lanseze, deocamdată doar în Statele Unite, o nouă platformă dedicată scriitorilor independenți și jurnaliștilor. E vorba, așadar, de o platformă de tip publishing.

Cei care creează conținut acolo își pot crea o comunitate de tip audiență, iar Facebook vrea să intermedieze asta. Cei care au succes vor fi plătiți, dar din sumele încasate astfel, compania lui Zuckerberg va păstra un anumit procent.

Facebook vrea un fel de Patreon pentru scriitori și jurnaliști

Ideea Facebook pare să fi plecat de la ideea că tot mai mulți scriitori şi jurnalişti apelează la newsletter pe email. Nu costă nimic în comparație cu reclamele destinate acestui tip de promovare. Nu e un model nou gândit de Zuckerberg, e, de fapt, copiat de la alții.

Sunt firme precum Substack, Medium şi Revue – platformă cumpărată recent de Twitter – care permit creatorilor de conţinut să încerce un mix de newslettere plătite şi gratuite pentru a ajunge la cititorii potenţiali. Noua platformă a Facebook, care permite scriitorilor să obţină câştiguri financiare prin intermediul abonamentelor, va fi integrată cu Facebook Pages, a anunţat compania, adăugând că va permite scriitorilor să creeze grupuri pentru a comunica cu comunitatea lor de cititori.

E parte din planul Facebook de a investi cel puțin 1 miliard de dolari în industria ştirilor, în următorii trei ani. Asta după scandalul cu Australia. Legea de acolo obligă Facebook și alte companii importante din tech să plătească publicațiile ale căror știri sunt preluate pe propriile platforme.

Doar că Zuckerberg n-a vrut să se conformeze. A oprit accesul la știri pe platformă acolo și a insistat pe faptul că știrile nu reprezintă o sursă semnificativă de încasări și că această lege ignoră beneficiul financiar pe care rețeaua socială îl aduce publicațiilor, prin expunere, nu bani efectivi.