Cum au reușit Petrom, Rompetrol, Lukoil și alții să facă profit în 2020: câtă benzină și motorină s-a consumat

de: Ciprian Ioana
10 06. 2021

La prima vedere, anul 2020 a fost extrem de prost pentru companiile din domeniul petrolier, din cauza cererii scăzute. Totuși, Petrom, Rompetrol, Lukoil și alții au reușit să se descurce.

Cifrele de afaceri ale companiilor care vând benzină și motorină în România au scăzut în 2020. Din cauza cererii scăzute, prețul țițeiului a scăzut dramatic, iar cererea a fost scăzută. Perioadele de lockdown și faptul că oamenii au stat mai mult în case au dus la cantități mai mici de benzină și motorină vândute.

Totuși, companiile din domeniu prezente în România au înregistrat profit. Pentru unii, chiar a fost creștere.

Petrom, Lukoil și Rompetrol, profit în 2020

Afacerile totale ale primelor cinci companii au depășit șapte miliarde de euro, scrie economica.net.

OMV Petrom – și-a păstrat poziția de lider în România și a înregistrat anul trecut afaceri nete de 14,5 miliarde de lei, în scădere cu 24% față de cele 19,1 miliarde bifate în 2019. Profitul net raportat a scăzut și el, la 328 de milioane de lei, de la 442 de milioane, în 2019, deci cu 26%.

Compania operează în total o rețea de 793 de benzinării în România, Bulgaria, Serbia și Republica Moldova, dintre care 560 în România.

Rompetrol – pe segmentul de distribuție a avut o cifră de afaceri brută de 9,73 miliarde de lei, în scădere cu 20% față de cele 12,2 miliarde din anul 2019, potrivit datelor financiare publicate de companie. Profitul net a urcat cu 5%, ajungând la 77 de milioane de lei, față de 74 de milioane în 2019.

Lukoil – a raportat pentru anul 2020 afaceri nete de 5,98 miliarde de lei, în scădere accentuată față de cele 7,6 miliarde din anul 2019 (minus 21%), potrivit datelor din bilanțul pe 2020 depus la Ministerul Finanțelor. Compania, care potrivit datelor proprii, administrează o rețea de 312 benzinării, a avut și ea un profit în creștere în anul pandemic 2020: 149 de milioane de lei profit net față de 119 milioane în 2019 (creștere de 25%).

2021, plin de provocări

Pentru companiile din domeniu urmează un an plin de provocări. E adevărat că cererea pentru carburanți a început să revină, odată cu relaxarea restricțiilor, dar viitorul e impredictibil. Mulți analiști se tem de apariția unui val patru în toamnă, ceea ce ar putea da lucrurile peste cap din nou.

Totuși, e greu de crezut că vor mai urma perioade de lockdown.

În tot acest timp, OPEC – Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol – caută să mai strângă robinetul, tocmai pentru a împinge prețul țițeiului și mai sus de atât. În lipsa unor evenimente neașteptate, s-ar putea să le iasă.