De ce te va costa mai mult un iPhone sau o mașină nouă și e posibil să aștepți mult după ele

de: Ciprian Ioana
22 03. 2021

Într-o eră a tehnologiei, furnizorii de componente necesare oricărui gadget sau autoturism nou se află sub presiune. Dacă vrei anul acesta un iPhone sau o mașină nouă, ar trebui să fii pregătit și să știi câteva lucruri.

Producția de dispozitive inteligente va avea de suferit anul acesta din cauza crizei de cipuri din piață. Furnizorii de cipuri și semiconductori nu mai fac față cererii, motiv pentru care telefoanele noi sau modelele noi de mașini ar putea veni pe piață cu întârziere. Mai mult, prețul lor ar putea fi mai mare.

Au de suferit producători mari ca Apple și Samsung, dar și constructorii auto, care au fost nevoiți deja să-și suspende producția în mai multe uzine. Probleme vor fi și cu noile console de gaming, din moment ce cipurile reprezintă practic creierul tutoror dispozitivelor inteligente.

Criza de cipuri va face mai scump noul iPhone

Inițial, nu se credea că problema e chiar atât de mare și că totul se va rezolva la început de an. N-a fost, însă, deloc așa. Și parcă toate astrele s-au aliniat pentru a aduce această criză. Pe de-o parte, comportamentele s-au modificat în pandemie și cererea pentru dispozitive inteligente a crescut considerabil.

Asta a pus presiune pe producătorii de cipuri, care n-au mai putut să onore comenzile pentru industria auto. Apoi, constructorii au început să vină pe piață numai cu modele extrem de inteligente și tehnologizare. A venit rândul producătorilor de telefoane să rămână descoperiți.

Cum era de așteptat, prețurile pentru astfel de componente au crescut, iar asta se va vedea în prețul final plătit de consumator. Posibil să plătești mai mult pentru noul iPhone sau pentru ultimul model al mărcii preferate, fără să primești, practic, nimic în plus. Mai mult, ai putea aștepta mai mult pentru astfel de bunuri.

Industria asiatică e extrem de dezvoltată când vine vorba de cipuri și semiconductori, dar nu mai face față cererii. Așa că sunt companii mari precum Ford sau Apple care depind direct de ce furnizează companiile chineze și nu numai. Europa, spre exemplu, suferă chiar mai tare decât americanii.

Piața e dominată acum de companiile asiatice Samsung (Coreea de Sud) și TSMC (Taiwan), iar experții în domeniu avertizează că realizarea unei fabrici europene de semiconductori care să concureze cu succes giganții asiatici din domeniu se poate dovedi un proces extrem de anevoios și de îndelungat.

De exemplu, TSMC, deja având un mare avans în domeniu, a planificat cheltuieli de dezvoltare de 28 miliarde de dolari în acest an.