Comisia Europeană are planuri mari: cum vor fi afectate Uber, Bolt sau Glovo

de: Andrei Tilimpea
06 12. 2021

Comisia Europeană vrea să introducă schimbări care vizează angajați ai unor companii ca Uber, Glovo sau Bolt.

Până la 4,1 milioane de persoane care lucrează pentru aplicațiile de transport și de livrare de mâncare în Uniunea Europeană ar putea fi reclasificate ca angajați, potrivit unui proiect al Comisiei Europene, prin care se dorește îmbunătățirea statutului angajaților.

Mutarea ar conferi acces la salariu minim și la protecții legale milioanelor de muncitori care lucrează pentru companii ca Uber, Glovo și Bolt, în timp ce alte câteva milioane de persoane ar primi confirmarea că sunt lucrători liber profesioniști.

Așa cum era de așteptat, platformele digitale fac presiuni împotrivă acestor modificări legislative, despre care susțin că ar duce la pierderi masive de locuri de muncă. În prima parte a anului, Spania a clasificat muncitorii care livrează mâncare ca fiind curieri angajați cu carte de muncă, ceea ce a determinat Deliveroo să se retragă din țară, în timp ce alte aplicații de livrare de mâncare au optat să își reducă operațiunile.

Beneficiile sunt mai mari decât riscurile

Într-o evaluare a riscurilor, Comisia Europeană arată că nu a fost posibilă calcularea pierderilor potențiale de locuri de muncă și că modificările pregătite ar putea „afecta negativ” flexibilitatea lucrătorilor. De asemenea, prin noile norme ar putea crește prețurile pentru serviciile de livrare și transport, deoarece o parte din costuri s-ar transfera către clienți.

Pe de altă parte, proiectul propus este cea mai eficientă modalitate de a îmbunătăți condițiile pentru muncitorii din sector, care ar beneficia de protecții sporite.

Potrivit proiectului, orice persoană al cărei loc de muncă este controlat de o platformă digitală poate presupune că este un angajat, indiferent de cum este încadrată în contract, obligația legală de a dovedi că lucrătorul respectiv nu este angajat revenind operatorilor platformelor.

Noile norme s-ar aplica tuturor companiilor care controlează performanța lucrătorilor din domeniul digital prin stabilirea salariului și a comunicării cu clienții, sau care prezintă noi oferte de muncă pe baza performanțelor anterioare.