Cât ar trebui să coste, de fapt, o mașină electrică: ce preț își permit românii

de: Ciprian Ioana
16 02. 2021

Odată ce cota de piață a mașinilor electrice a început să crească și-n România, au loc discuții legate de prețul corect al unui astfel de autoturism. Iar specialiștii vin cu estimări legate de cât ar trebui să coste o mașină electrică.

Încă de la început, un aspect prohibitiv legat de mașinile electrice a fost prețul. Pentru mulți ani, bateria unui astfel de model costa extrem de mult și, pe cale de consecință, și prețul era unul pe măsură. Altfel spus, astfel de modele nu erau accesibile oricui și acesta era unul dintre motivele pentru care adopția lor la scară largă a întârziat.

Între timp, însă, producătorii și-au mai amortizat din investiții și au început să vină și cu modele accesibile din punct de vedere al prețului. Găsești și modele sub 20.000 de euro, dar autonomia e mică și, în mare, nu oferă prea multe, după cum explicam AICI.

Cât ar trebui să coste, de fapt, o mașină electrică

Un preț acceptabil pentru românii care-și doresc o mașină electrică ar trebui să fie undeva la 36.000 de dolari, crede Radu Căprău, vicepreşedinte la Confederaţia Patronală Concordia.  România are cea mai mare subvenție oferită la achiziția unui astfel de vehicul.

Și, totuși, numărul românilor care cumpără așa ceva ar putea fi chiar mai mare decât acum. Așteptarea ar putea fi determinată, în acest moment, de investițiile promise în infrastructura de încărcare. Cu alte cuvinte, dacă poți fi sigur că poți alimenta oricând atunci când rămâi fără baterie, atunci îți este mai ușor să alegi o electrică.

„Vorbim despre preţul de cumpărare. O evaluare făcută la nivel global consideră că un preţ acceptabil la care oamenii încep să cumpere maşini electrice este la 36.000 de dolari. Acum noi dacă ne gândim la România, în România avem o subvenţie de 10.000 de euro sau 45.000 de lei, care este semnificativă. Este cea mai mare la nivelul Uniunii Europene şi cu toate acestea vedem o creştere, putem să spunem o dublare a numărului de maşini electrice dacă vorbim de o dublare de la 1000 la 2000 şi de la 2000 la 4000. Într-un parc auto de 8 milioane de maşini rămâne în continuare o cifră relativ mică”, a spus Radu Căprău, la dezbaterea online „Politici Europene pentru Noua Economie”, organizată de România Durabilă şi EM360.

Durata de încărcare

El a menţionat că a doua provocare este legată de durata necesară încărcării bateriei. O durată de 31 de minute ar fi acceptată de către clienţi. Acum, însă, durează câteva ore pentru a încărca o baterie.

De asemenea, autonomia este una dintre cele mai importante provocări pentru că proprietarii de maşini şi-ar dori să aibă cel puţin 469 de km autonomie.

Un alt aspect important este cel al infrastructurii de reîncărcare şi al faptului că în momentul de faţă această infrastructură este redusă. Radu Căprău a spus că marea majoritate a celor intervievaţi consideră că în momentul în care infrastructura va fi la nivelul echivalent al staţiilor de distribuţie de carburanţi atunci ar considera că ar avea confortul necesar achiziţionării unei maşini electrice.