Black Friday 2021, o glumă proastă: de ce nu vei mai avea parte de reduceri ”adevărate”

de: Alexandru Puiu
01 11. 2021

La cât au explodat prețurile în ultimul an într-o varietate surprinzător de mare de domenii, cu un pic de noroc, de Black Friday vei cumpăra niște gadgeturi atractive la prețurile din 2020. Reducerile false sau infime spre inexistente nu vor fi însă motivate doar de scumpiri prealabil.

În ultimul an, s-ar putea să fi citit de mai multe ori despre criza globală de cipuri, semiconductori sau procesoare. Cererea foarte mare completată de o ofertă insuficientă a generat atât telefoane mai scumpe, cât și autoturisme noi livrate cu întârzieri de până la 6 luni. Acum, Ben Stanton, analistul principal de la Canalys, insistă asupra faptului că reducerile de Black Friday nu vor mai fi ca pe vremuri din cauza aceleiași crize, mai ales în anumite domenii.

Nici Black Friday nu mai este ca pe vremuri

Criza de cipuri va continuă să afecteze piața de electronice cel puțin până la finele anului viitor, când se vor fi finalizat un număr record de fabrici suplimentare menite să compenseze cererea. Până atunci, însă, de Black Friday, reducerile la smartphone-uri vor fi semnificativ mai puțin agresive comparativ cu anii trecuți, iar acesta este doar un exemplu.

În cazul în care acesta ți se pare un mit, merită să ai în vedere că aceeași criză de componente pe care o vei vedea resimțită cu ocazia ”celor mai importante reduceri din an” a dus deja la contracția pieței globale de smartphone-uri în trimestrul al treilea. Vânzările au scăzut cu 6% per total, chiar dacă Samsung continuă să-și mențină autoritatea din prima poziție cu 23% din piață, urmată de Apple cu 15% și Xiaomi cu 14%. Vivo și Oppo au completat top 5 cu 10% din piață fiecare.

„Criza de chipset-uri a sosit cu adevărat”, a declarat analistul principal al Canalys, Ben Stanton. „Industria smartphone-urilor se străduiește să maximizeze cât mai bine producția de dispozitive. În ceea ce privește oferta, producătorii de chipset-uri cresc prețurile pentru a descuraja comenzile excesive, în încercarea de a reduce decalajul dintre cerere și ofertă. Dar, în ciuda acestui fapt, penuria nu se va atenua până în 2022. Ca urmare a acestui fapt, precum și a costurilor ridicate ale transportului global de marfă, mărcile de smartphone-uri au împins cu reticență la creșterea prețurilor de vânzare cu amănuntul ale dispozitivelor.”, este de părere analistul.

„Multe canale sunt nervoase înainte de sărbătorile importante de vânzări, cum ar fi Ziua Singles’ Day în China și Black Friday în Occident. Stocurile de smartphone-uri ale canalelor de vânzare sunt deja scăzute și, pe măsură ce tot mai mulți clienți încep să anticipeze aceste cicluri de vânzări, valul iminent de cerere va fi imposibil de satisfăcut. Clienții ar trebui să se aștepte ca anul acesta reducerile la smartphone-uri să fie mai puțin agresive. Dar, pentru a evita dezamăgirea clienților, mărcile de smartphone-uri care sunt constrânse de marje ar trebui să caute să grupeze alte dispozitive, cum ar fi dispozitivele purtabile și IoT, pentru a crea stimulente bune pentru clienți.”, a concluzionat oficialul Canalys.

Cu alte cuvinte, dacă priveai oricum cu scepticism la reducerile de Black Friday, poți fi și mai atent la prețurile umflate din 2021.