Aplicațiile ce digitalizează România: fac minuni pentru românii care au nevoie de ajutor

de: Ozana Mazilu
16 12. 2021

În cadrul unei conferințe online care a avut loc în prima parte a acestei săptămâni, Școala Informală de IT a dezvăluit, în premieră, șase aplicații menite să faciliteze digitalizarea interacțiunii cu instituțiile publice din România. Noile aplicații, în fază incipientă, au fost create în cadrul evenimentului anual ”Challenge Accepted Hackaton.

Este important de reținut că România se situează pe ultimul loc în UE în ceea ce privește serviciile publice accesibile în format digital, conform ultimelor trei rapoarte anuale lansate de Comisia Europeană. În acest context, pentru a digitaliza serviciile de pe meleaguri mioritice, și-au unit forțele peste o sută de pasionați de IT, 30 de mentori și 40 de parteneri în cadrul maratonului de codare „Challenge Accepted PaperHack”. Evenimentul a fost organizat de Școala informală de IT, în luna iunie a acestui an.

Soluțiile create de aceștia sunt:

Hospice (implementat în Brașov) este o platformă de cursuri de îngrijire paliativă online. Incorporează o platformă de management a cursurilor ce presupune integrarea gratuită și digitalizarea proceselor de înscriere, calificare, monitorizare, emitere a diplomelor și accesul cursanților la materialele de curs. În plus, facilitează participarea acestora la sesiunile online, posibilitatea susținerii examenelor de verificare a cunoștințelor dobândite.

ABCDar (implementat în Iași) este un abecedar digital pentru elevii cu cerințe educaționale speciale. Aplicația prezintă o pagină web cu lecții pentru copii, unde aceștia pot scrie literele din alfabet și pot apăsa pe anumite imagini pentru a vedea scrierea literelor, dar și pronunția acestora.

VIRO este aplicația care permite utilizatorilor să identifice obiectivele turistice dintr-o anumită regiune.  Este o soluție software prin care ghizii locali pot crea trasee, în cadrul cărora pot să adauge și să prezinte locații cunoscute, atât prin intermediul scrisului, a pozelor, cât și pe cale audio.

Ranger Helper (implementat în Cluj) reprezintă un instrument software prin care se pot gestiona eficient abonamentele de vânătoare și permisele de pescuit. Aplicația oferă, în primul rând, un sistem de informare actualizat a Regulamentelor de Pescuit ale Romsilva către pescarii amatori. Acest aspect este foarte important. În plus, facilitează accesul la abonamente și a fost realizată integral în urma feedbackului primit de la pescari.

City Inventory e harta obiectivelor de patrimoniu și, în prima etapă, s-a implementat în Timișoara. Vorbim de o soluție software care ajută la gestiunea obiectivelor de patrimoniu. Aplicația constă în crearea unor pagini cu hărți interactive care să permită vizualizarea și administrarea obiectivelor de patrimoniu. Cel puțin momentan, aplicația va deservi Consiliul Județean Timișoara.

Aplicația Risk Alert a fost implementată în Sălaj și ajută la gestionarea eficientă (în cadrul secțiilor UPU) a bolnavilor ce suferă de boli rare. Risk Alert este o aplicație ce facilitează interacțiunea dintre medicul urgentist și pacient, prin stocarea informațiilor de tipul descrierii bolii sau bolilor rare de care suferă pacientul, dar și comportamentul pacientului în raport cu secțiile UPU (frecvență, gravitate etc). Accesul la aceste particularități este foarte important deoarece permite tratarea și izolarea corespunzătoare a bolnavilor cu boli rare, îmbunătățind semnificativ șansele lor la viață.

Până să fie utilizate și disponibile la scară largă, cele șase aplicații au depășit stadiul de incubare de cinci luni. Acel proces a implicat testarea de către utilizatori reali și validarea pentru implementare. Acum sunt gata de utilizare. Toate cele detaliate mai sus sunt aplicații ce deservesc instituții publice locale, dar și asociații cu impact direct în societate. Nu în ultimul rând, organizațiile și persoanele fizice sunt încurajate să le descarce și să le utilizează în mod gratuit.