Ajutor social, șomaj, asistență socială, toate pe internet: cât de aproape este digitalizarea Ministerului Muncii

de: Alexandru Puiu
27 08. 2021

Cea mai recentă promisiune despre digitalizarea birocrației din România vine de la Ministerul Muncii și Protecției Sociale. În teorie, sună bine. În practică, va fi interesant dacă se va și materializa la un moment dat.

Autoritățile române încep din ce în ce mai des să cocheteze cu digitalizarea. De la o inițiativă și până la materializarea proiectelor, este însă o cale foarte lungă. Chiar și așa, însă, oficiali din Ministerul Muncii și Protecției Sociale sunt destul de optimiști în ceea ce privește investiția într-un viitor ”sistem informatic ce va asigura un punct unic de contact pentru soluționarea online a solicitărilor primite de la cetățeni”.

Ce fantezii are Ministerul Muncii

În cazul în care ai interacționat recent cu autoritățile române, știi cu siguranță că dosarul cu șină nu a plecat nicăier, la fel și copiile xerox aduse de acasă, pentru că ar fi prea scump un xerox la finanțe, de exemplu. Chiar și așa, dacă ești mai optimist din fire, s-ar putea să crezi când Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale promite că ar demare, împreună cu Agenţia Naţională pentru Plăti şi Inspecţie Socială (ANPIS) şi Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), un proiect de investiţii pentru realizarea sistemului informatic care să permită interacţiunea online a cetăţeanului cu ministerul şi cu instituţiile aflate în subordine, coordonare sau autoritate.

Practic, aceasta este o inițiativă menită să facă viața oamenilor mai ușoară. Viitorul portal MMPS, când sau dacă va deveni realitate, va asigura depunerea online a cererilor de beneficii şi de servicii sociale, posibilitatea de consultare online a dosarelor de către orice cetăţean sau întreprindere, precum şi posibilitatea constituirii dosarelor electronice ale beneficiarilor de servicii sociale şi, implicit, optimizarea şi modernizarea activităţii asistenţilor sociali, prin implementarea unui modul de management de caz, care va permite şi introducerea datelor prin terminale mobile (de exemplu pentru ancheta socială).

„Ne dorim să facilităm accesul oamenilor la o gamă largă de servicii publice electronice: asistenţă, consiliere şi îndrumare, fără a mai fi necesară deplasarea la ghişeu. Acest hub de servicii pune bazele unei administraţii publice moderne şi eficiente prin asigurarea interacţiunii unice cu cetăţenii şi întreprinderile, dar şi prin crearea unei platforme de interconectare între minister şi instituţiile din subordine”, a declarat ministrul Muncii, Raluca Turcan.

În ceea ce privește sursa unor astfel de proiecte ambițioase, proiectul de investiţii „HUB de Servicii MMPS – SII MMPS”, aprobat în şedinţa de Guvern de miercuri, are o valoare totală de 133.137.000 de lei, 85% din sumă provenind din fonduri externe nerambursabile, iar restul de la bugetul de stat, prin bugetele Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, conform Economica.net.