Aceste nouă țări europene vor interzicerea mașinilor pe benzină și motorină: de când s-ar putea întâmpla

de: Ciprian Ioana
11 03. 2021

Devine tot mai evidentă presiunea asupra constructorilor de a nu mai scoate pe piață modele clasice, pe benzină și motorină. Nouă state europene cer măsuri concrete în această direcție.

Nouă state europene propun interzicerea vânzărilor mașinilor cu motoare clasice, pe benzină și motorină. Oficialii din aceste țări s-au adresat Comisiei Europene și i-au cerut clar să stabilească o dată la care măsura va intra în vigoare. Mașinile cu motoare clasice sunt considerate extrem de poluante.

Și scopul ar fi scoaterea lor din circuit, treptat, și înlocuirea cu modele mult mai prietenoase cu mediul – cum ar fi electricele sau hibridele.

Care-s țările care vor interzicerea mașinilor pe benzină și motorină

Conduse de Danemarca şi Olanda, cele nouă ţări au trimis CE o scrisoare cerând politici ambiţioase la nivelul UE pentru a limita emisiile de gaze din sectorul transporturilor. Printre aceste politici se află stabilirea unei date pentru interzicerea vânzărilor de maşini şi camionete noi echipate cu motoare diesel sau pe benzină.

Obiectivul preşedintelui Comisiei Europene, Ursula van der Leyen, este crearea unei Europe neutre din punctul de vedere al impactului asupra climei până în 2050.

„Trebuie să accelerăm tranziţia verde a transportului rutier, iar legislatorii trebui să trimită semnale clare producătorilor auto şi consumatorilor din UE”, a afirmat ministrul danez al Mediului, Dan Jorgensen.

Statele care s-au alătura inițiativei sunt Austria, Belgia, Grecia, Irlanda, Lituania, Luxemburg şi Malta.

Comisia Europeană va propune în iunie standarde mai dure privind emisiile de dioxid de carbon ale noilor maşini în Europa, pentru îndeplinirea obiectivelor climatice.

E nevoie de politici și mai dure

Ținte anti-poluare sunt impuse și acum producătorilor auto, doar că ele vor fi și mai dure pe viitor.

Actualele standarde privind emisiile de dioxid de carbon „trebuie întărite semnificativ” şi UE trebuie de asemenea să extindă staţiile de încărcare pentru vehiculele electrice, cred oficialii.  Legislaţia UE trebuie amendată pentru a permite statelor să ia măsuri la nivel naţional privind interzicerea vânzărilor maşinilor echipate cu motoare diesel sau pe benzină, susţin cele nouă ţări.

Vânzările de automobile electrice şi hibride în Uniunea Europeană s-au triplat anul trecut, depăşind pragul de un milion de unităţi, fiind responsabile pentru mai mult de 10% din numărul total de vehicule vândute, arată datele publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Semn că interes există și tranziția dorită de industria auto nu rămâne fără răspuns.

Pe lângă faptul că trebuie să îndeplinească noile ţinte stricte privind emisiile de carbon introduse în UE, producătorii auto au beneficiat şi de subvenţiile guvernamentale pentru vehiculele electrice, subvenţii care au fost incluse în programele naţionale de revenire din pandemie, în special în Franţa şi Germania.

În consecinţă, în 2020, vânzările de vehicule complet electrice s-au dublat până la 538.772 unităţi, de la 247.854 unităţi în 2019.