Vestea de la ANAF pentru milioane de români. Totul se întâmplă chiar de acum și mult simplificat
ANAF vrea ca în 2020 să reușească, în sfârșit, îmbunătățirea mai multor procese pe care le-a tot amânat. Aici intră și o înregistrare mai ușoară pentru TVA și procedură simplificată pentru rambursare.
Planul ANAF de acum e ca, după 25 octombrie, să aplice o procedură de rambursare a TVA în care să mențină controlul ulterior extins, dar pe care să o adapteze în funcție de profilul de risc al firmelor. La acea dată încetează o serie de facilități introduse în contextul crizei medicale.
Totodată, ANAF ar ajunge să se bazeze mai mult pe uneltele digitale, mai ales după demersurile din ultimele luni. În privința rambursărilor TVA , ANAF a ajuns la zi, situație pe care intenționează să o mențină pe viitor, conform Profit.ro.
„Pe viitor, după 25 octombrie, noi lucrăm în paralel o nouă procedură pentru a fluidiza rambursarea TVA, în care vom valorifica și rezultatele pe care noul mecanism de rambursare cu control ulterior extins le vor releva în perioada aceasta. Să vedem dacă identificăm riscuri suplimentare sau nu. Noua procedură va fi mult simplificată. Nu se revine la altceva față de ce este acum, dar procedura pe care o vom implementa va ține seama, de exemplu, de noi elemente de risc. Ideea este să rămânem la control ulterior, dar vom ține cont și de riscurile pe care le vedem în perioada asta.”
Mirela Călugăreanu, președintele ANAF
Digitalizare la ANAF
Pentru a eficientiza înregistrarea în scopuri de TVA, ANAF intenționează ca toate mențiunile ulterioare înregistrării fiscale, inclusiv cele pentru TVA, să poată fi depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanță. În prezent, contribuabilii pot depune mențiuni referitoare la obligațiile declarative cuprinse în vectorul fiscal, cu excepția TVA, prin mijloace electronice de transmitere la distanță, prin formularul 700 – Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a categoriilor de obligații fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal.
Contextul crizei medicale a dus și la modificarea Codului fiscal, astfel încât înregistrarea în scopuri de TVA nu mai este condiționată de evaluarea riscului fiscal. Astfel, persoanele impozabile fac obiectul unei analize de risc după înregistrarea în scopuri de TVA.