Uber nu va mai fi niciodată la fel în România: parlamentul a adoptat acum legea
Uber, Bolt și alte servicii de ridesharing pe care le găsești în România s-ar putea să aibă parte de o veste bună din partea Parlamentului, după ce a fost adoptată ieri o nouă lege.
După câțiva ani în care statul român nu a făcut decât să saboteze serviciile de ridesharing de la noi, la dorința marilor companii de taximetrie, lucrurile se pare că se îmbunătățesc și pentru șoferii de Uber, Bolt și nu numai.
Parlamentul a adoptat o lege care permite acitivități de ridesharing cu microbuzele cu până la 9 locuri. Legea urmează să ajungă la Klaus Iohannis pentru promulgare. În mod previzibil, transportatorii tradiționali sunt nemulțumiți, pentru că acest proiect de lege le afectează lor afacerea formată din curse regulate, pentru care au plătit licențe și autorizații. Aceștia din urmă speră ca președintele să nu promulge legea.
Proiectul de lege a fost votat cu 217 voturi pentru, 70 împotrivă și 4 abțineri, în timp ce un singur parlamentar nu a votat. Proiectul de lege a fost inițiat de către liderul PSD Marcel Ciolacu împreună cu alți 11 deputați și senatori ai partidului.
În prima fază, acesta a fost depus în data de 24 martie, în plină stare de urgență. Proiectul a fost adoptat de Senat în data de 27 mai, iar ulterior a ajuns în comisiile de specialitate din Camera Deputaților. Inițiatorii susțin că acesta pune în acord legislația privind ridesharingul cu cea auto.
Mai exact, cum permisul de categoria B se eliberează pentru autovehicule cu o greutate de până la 3,5 tone și cu 8 locuri plus șofer, ar trebui ca și activitatea de ridesharing să acopere tot această definiție. Până în prezent, activitatea întreprinsă de șoferii Uber sau Bolt este echivalată cu taximetria care te limitează la autovehicule cu până la cinci locuri.
Guvernul Orban este împotriva legii și susține că discriminează” acele persoane care efectuează transport de persoane în regim de taxi, întrucât numărul locurilor autoturismelor cu care acestea își pot desfășura activitatea profesională este limitat la cel mult 5 locuri”. Ca referință, taximetriștii mai au un handicap față de cei care fac ridesharing în România, prin prisma faptului că trebuie să aibă mașini mai noi de 10 ani, în timp ce un șofer de Uber poate să utilizeze un autoturism de până la 15 ani.
Ca referință, principalele companii de ridesharing care activează în România sunt Uber, Bolt (fostul Taxify), Free Now (fostul Clever) și Yango.