Toți românii care au cont bancar trebuie să afle: sistemul bancar, dat peste cap? S-a aflat cauza
Sistemul bancar e luat pe nepregătite de noile schimbări de comportament ale clienților. Cauzele sunt multiple, dar soluții se pot găsi.
Specialiștii au susținut de multă vreme că băncile trebuie să fie pregătite să țină pasul cu digitalizarea serviciilor din domeniu. Numai că unele dintre ele au fost luate pe nepregătite. Multă lume s-a orientat către serviciile digitale oferite de majoritatea băncilor.
Doar că nu toate au fost dezvoltate pentru a susține un trafic atât de ridicat. Și, inevitabil, au apărut problemele.
Cum a fost prins sistemul bancar nepregătit
Pandemia a dus la multe schimbări de comportament și mai toată lumea a vrut să-și rezolve problemele online. Toate marile bănci oferă soluții digitale, numai că nu toate au avut infrastructura pregătită pentru un trafic atât de ridicat. Spre exemplu, peste 30% din români au făcut mai multe plăți contactless, în detrimentul numerarului, potrivit studiului „Financial Pulse Survey“, realizat de McKinsey & Company.
Tendința s-ar putea menține, peste 40% din consumatorii de servicii bancare precizând că intenționează să reducă sau chiar să înceteze utilizarea numerarului în următoarele luni. În acest context, multe bănci s-au confruntat cu probleme.
Și au apărut și vulnerabilitățile.
„Aceste evoluții pot fi importante pentru intensificarea procesului de digitalizare a sectorului bancar, însă pot genera și vulnerabilități din perspectiva riscului operațional. O serie de bănci centrale (BCE, Banca Angliei etc.) au formulat recomandări pentru planurile de continuitate a activității instituțiilor de credit în contextul unor pandemii“, arată studiul.
Printre recomandările băncilor centrale străine se numără evaluarea și testarea infrastructurii IT – în condițiile creșterii regimului de telemuncă, dar și ale provocărilor generate de atacurile cibernetice –, identificarea salariaților și a funcțiilor critice, precum și a dependenței de furnizori de servicii conexe.
În date concrete, infrastructura IT a băncilor de la nivel local s-a confruntat cu unele provocări în 2020, când la nivelul sistemului s-au înregistrat 12 incidente majore de natură operațională. Acestea au vizat dublarea temporară a tranzacțiilor (incidente raportate de utilizatori ai ING Bank și ai Raiffeisen Bank) sau chiar dispariția banilor din cont, imposibilitatea accesării serviciilor de online banking sau nefuncționarea corespunzătoare a cardurilor (la plăți online sau la POS).