Românii nu mai sunt în top: efectul pandemiei asupra contrabandei de țigări
Conform statisticilor, anul pandemiei de coronavirus nu a fost unul foarte bun pentru contrabandă. Când vine vorba de țigări, România este sub media din UE, în premieră.
În mod uzual, contrabanda de țigări este un domeniu incredibil de profitabil pentru o anumită categorie din populație. Fumatul continuă să fie o activitate foarte populară printre români de toate vârste, dar în contextul creșterii prețului, foarte mulți caută alternative un pic mai accesibile. Din acest motiv, nu putem decât să dăm vina pe pandemie, când vedem cât de mult a scăzut contrabanda în România.
Ca referință, în țara noastră, din totalul țigaretelor achiziționate, doar 9,4% au provenit din contrabandă. Acesta este cel mai mic nivel înregistrat în ultimii 12 ani. Față de 2019, când procentul gravita în jurul valorii de 14%, scăderea este de aproximativ 5%.
„Pe parcursul anului 2020 piaţa neagră a scăzut în aproape toate regiunile ţării, comparativ cu 2019. Regiunea nord-est continuă şi în acest an să fie cea mai afectată de comerţul ilegal, deşi se află în scădere cu 8,3 puncte procentuale până la 24,7%. Scăderi semnificative se înregistrează şi în sud vest (10,8 p.p. până la 10,7%), vest (10,6 p.p. până la 8,9%) şi sud-est (6,1 p.p. până la 4,7%). Din punct de vedere al provenienţei produselor de pe piaţa neagră, ponderea „cheap whites” scade cu 8,5 p.p. în 2020 faţă de 2019, până la 46,2%, Moldova şi Serbia rămân relativ constante faţă de anul precedent cu 15,7% respectiv 0,5%, iar Ucraina scade cu 6,4 p.p. până la 5,2%. În schimb, ponderea produselor provenite din Duty Free creşte cu 9,9 p.p. până la 18% „, a declarat Marian Marcu, Director General Novel Research.
Datele au fost confirmate și de oficialii British American Tobacco. „În contextul în care nivelul contrabandei a scăzut cu circa 30% în 2020 faţă de 2019, statul a făcut mai mulţi bani din ţigări. BAT a plătit cu circa 500 de milioane de lei mai mult în primele 9 luni ale lui 2020 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, depăşind pragul de 7 miliarde de lei, pe fondul eforturilor considerabile ale autorităţilor care, în ciuda pandemiei COVID, au reuşit să întărească controlul frontierelor şi pieţelor şi să ofere astfel o şansă companiilor oneste. Ne dorim să colaborăm cu autorităţile în vederea elaborării unui plan de acţiuni pe termen mediu şi lung care să stabilizeze nivelul pieţei negre la sub 10% şi în anii care urmează”, a declarat Ileana Dumitru, Director Juridic şi Relaţii Publice, British American Tobacco.
În ceea ce privește consumul de țigări și întreaga industrie din spatele acestei activități, acestea s-au arătat imune la pandemie în 2020. Ca urmare, consumul efectiv nu a scăzut, iar statul român s-a putut baza pe aceste accize. „În acest an de criză fără precedent, tutunul s-a dovedit un sector rezilient, pe care statul s-a putut baza. Potrivit execuţiei bugetare din octombrie, veniturile provenite din accizele pe tutun au crescut cu 12% an/an. JTI va continua să fie un bun contribuabil şi un partener al autorităţilor de aplicare a legii.
În această perioadă se derulează cel de-al doilea val al campaniei „Contrabanda este crimă organizată”, în parteneriat cu ANAF, Vama, Poliţia de Frontieră, Poliţia Română. Vom continua să susţinem cele peste 40 de echipe canine din punctele vamale, valoarea mărfurilor confiscate şi a amenzilor aplicate cu ajutorul acestora depăşind cu mult investiţia. JTI desfăşoară programe de combatere a contrabandei în parteneriat cu autorităţile încă din 2005, iar de peste zece ani susţine campanii publice anuale, precum şi echipele canine din cadrul Vămii, specializate în depistarea tutunului, drogurilor şi a banilor cash”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România, Moldova şi Bulgaria.