Restructurări masive la Renault, după ce gigantul a ieșit ”pe minus”: ce se întâmplă cu fabricile Dacia
Grupul Renault trece printr-o situație financiară fără precedent, iar oficiali sunt deschiși la orice soluții, chiar dacă implică închiderea de fabrici cu tradiție.
Conform rezultatelor financiare pe 2019, Grupul Renault a înregistrat pierderi semnificative și un profit negativ pentru prima oară din 2009. În ultimul deceniu, francezii au fost întotdeauna ”pe plus”, dar anul trecut au avut pierderi dureroase de 141 de milioane de euro.
Problema majoră nu constă însă în pierderile semnificative, ci în lipsa unei perspective optimiste. Cu alte cuvinte, dacă nu se fac schimbări majore, nu există niciun fel de luminiță la capătul tunelului. Ca referință, dificultățile economice ale grupului care include și Dacia au început anul trecut, la mai puțin de un an după plecare de la conducere a șefului emblematic, Carlos Ghosn.
Deși există dificultăți în toată piața auto mondială, anul 2020 se anunță a fi unul și mai problematic. Trendul descendent început anul trecut va continua și anul acesta. În 2019, cifra de afaceri a Renault a fost de 55,5 miliarde de euro, în scădere cu 3,3% față de 2018.
Directoare generală interimară a Renault nu are neapărat un plan bine definit pentru remedierea situației economice, dar nu exclude posibilitatea închiderii de fabrici. ”Nu avem niciun tabu și nu excludem nimic”, a declarat Clotilde Delbos, directoarea generală interimară a grupului, întrebată despre posibilitatea ca fabrici din Franța sau din lume să fie închise.
Clotilde speră să inițieze un program de economii de două miliarde de euro în următorii trei ani, pentru a face față dificultăților din piața auto. “Ne vom revizui toate tipurile de costuri și de obligații […]. Unele din aceste costuri vor implica sarcini de restructurare”, a declarat dna Delbos, amintind că grupul este într-o perioadă de revizuire strategică a activităților sale.
Niște planuri mai detaliate despre viitorul Renault vor fi făcute publice în luna mai a acestui an. Până atunci, francezii își vor întâri alianța cu japonezii de la Nissan, care dispun de capacități de producție excedentare. Cei doi giganți caută să-și eficientizeze fluxul de lucru și investițiile prin punerea la comun a tehnologiilor, dar și a fabricilor.