VIDEO Motorul diesel revoluționar care dezvoltă 1.000 de CP. Ce are atât de special

de: Ciprian Ioana
31 12. 2020

Motorul diesel s-ar putea reinventa, pentru a dezvolta și mai multă putere, dar și pentru a se alinia noilor norme privind poluarea.

Mulți specialiști s-au grăbit să prognozeze sfârșitul motorulu diesel, o estimare grăbită și de scandalul Dieselgate. Chiar sunt țări care vor interzice mașinile echipate cu astfel de motoare în viitorul extrem de apropiat. Și, totuși, dieselul vrea să demonstreze că n-are moarte.

Un nou motor diesel, dezvoltat de Cummins în parteneriat cu Achates Power, e destinat aplicațiilor militare și arată că se poate reinventa în orice vremuri.  Deocamdată, nu se întrevede momentu în care va putea fi folosit pe mașinile clasice destinate vânzării. Dar n-ar fi exclus să se întâmple asta, dacă producătorii constată că potențialul este uriaș.

Motorul diesel revoluționar care dezvoltă 1.000 de CP

Vorbim, în principiu, de un motor care nu funcționează precum unul convențional. Permite funcționarea a două pistoane în același cilindru și fiecare pereche de pistoane lucrează în tandem, partajând sistemul de admisie, amestecul combustibil și gazele de ardere, scrie promotor.

Față de un motor boxer, care are un singur arbore cotit, motorul Cummins are doi arbori cotiți, câte unul la fiecare capăt al liniei de pistoane. Aceștia sunt cuplați printr-un angrenaj fix, astfel că axul motor este unic. Motorul este dublu supraalimentat – cu câte o turbină pentru fiecare banc de pistoane și un compresor antrenat mecanic.

Interesant este că nu există chiulasă, nici axe cu came și nici supape. Și, totuși, cum funcționează? Ei bine, în locul acestora, cilindrii au orificii pentru admisia și evacuarea gazelor, amplasate strategic. În funcție de poziția pistoanelor, gazele ajung în cilindru, sunt comprimate, aprinse și evacuate. Nu este vorba de un motor în patru timpi, ci de unul în doi timpi, astfel că aceste faze sunt combinate.

În cazul aplicației militare originale, motorul are patru cilindri (opt pistoane) și o cilindree de 14,3 litri. Puterea maximă este de 1.013 CP. Potrivit inginerilor care au proiectat motorul, acesta este scalabil pentru aplicații diferite. În funcție de cilindree și numărul de cilindri, motorul diesel poate avea 4,0 litri și o putere maximă de 303 CP sau, în configurația cu șase cilindri (12 pistoane) și cilindreea de 20 de litri, o putere maximă de 1.520 CP.