Minciunile politice vor continua să facă valuri pe Facebook: de ce îți deformează realitatea

de: Alexandru Puiu
10 01. 2020

Cei de la Facebook au fost intens criticați în ultimele luni pentru politica lor permisivă legată de reclamele politice cât se poate de mincinoase. Partea tristă este că vor continua să le accepte.

Adevărul este absolut irelevant când vine vorba de conținutul care se răspândește prin intermediul Facebook. Cea mai mare rețea socială din lume facilitează profitabile multor site-uri de fake news. Mai gravă decât atât este însă relaxarea cu care tratează reclamele mincinoase ale politicienilor, reclame care influențează semnificativ opinia publică și, implicit, rezultatele alegerilor.

În speranța că vor atenua un pic dezastrul mediatic iscat de transformarea banilor într-o prioritatea în fața adevărului, cei de la Facebook au făcut mai multe anunțuri în ultimele zile. Compania va introduce câteva funcții noi pentru modificarea volumului de conținut politic pe care îl vezi în reclamele de pe Facebook.

Ca referință, Facebook verifică valoarea de adevăr a reclamelor politice care vin de la grupuri de lobby și alte organizații politice, dar nu de la candidați sau de la partidele politice reprezentate de candidați. Într-o postare recentă pe blogul oficial, compania a anunțat că aceste reguli vor continua să fie în vigoare. Argumentul pentru această decizie defectuoasă cu repercusiuni dezastruoase a fost că ”nu credem că deciziile despre reclame politice trebuie luate de companii private”. Argumentul cade în contextul în care Twitter interzice complet reclamele politice, iar Google nu permite personalizarea reclamelor politice în funcție de profilul utilizatorilor și a interzis complet utilizarea de deepfakes în clipuri promoționale de orice fel.

Singurul gest pe care l-a făcut Facebook a fost de a introduce noi unelte dedicate utilizatorilor, pe care aceștia le pot folosi ca să limiteze modul în care interacționează cu anunțuri politice. În plus, gigantul lui Zuckerberg și-a extins librăria de reclame pentru a centraliza și arhiva toate reclamele politice active pe Facebook și Instagram. Tot acolo, vei vedea câți oameni au văzut reclamele. Pe viitor, Facebook va introduce și o bifă în setările profilului la care poți umbla pentru a vedea mai puțin reclame politice sau pe probleme sociale, precum cele care țin de emigranți, vaccinuri și alte subiecte sensibile. Rămâne să vedem dacă ajută la ceva.