Google schimbă calitatea știrilor: planul măreț al gigantului care ar putea ”salva” jurnalismul

de: Alexandru Puiu
02 07. 2020

Google, la fel ca Facebook, are o problemă majoră cu știrile false sau de o calitatea îndoielnică. Din fericire, are în vedere câteva soluții fiabile.

În momentul în care intri pe site-uri precum Wall Street Journal sau The New York Times, ești invitat călduros să te abonezi, imediat după ce citești unul sau două articol. De cele mai multe ori, sumele nu sunt mari, dar ajută să țină în picioare jurnalismul de calitate. Acest sistem de abonare a fost intitulat paywall (perete cu plată).

Printr-o postare pe blogul companiei, Google a anunțat că va licenția conținut de calitate de la publicațiile care te obligă să plătești pentru conținut jurnalistic. Acel știri și materiale editoriale vor fi agregate în ceva intitulat ”News Experience” (Experiență de știri).

Conform speculațiilor din piață, noul serviciu este menit să încurajeze jurnalismul și, în același timp, să se reflecte în știri de calitate. Acesta gest infim vine după ce Google a fost foarte criticată pentru faptul că preia știri în agregatoarele sale fără să plătească, iar gestul cu pricina face pagube financiare semnificative.

Nu este exclus nici ca Google să facă astfel de investiții în conținut pentru a-și lansa propriul abonament de știri, cum a făcut Apple cu al său Apple News+.

Până la ora actuală, Google a semnat deja contracte de distribuție cu publicații din Australia, Germania și Brazilia. ”Acest program va ajuta publicațiile participante să-și monetizeze conținutul printr-o experiență îmbunătățită de a spune o poveste, una care permite oamenilor să aprofundeze povești complexe, să fie informați și expuși la o lume întreagă de probleme și interese diverse.”, a explicat Brad Bender, directorul Google responsabil de știri.

Într-una dintre inițativele menționate pe blog, Google va plăti publicațiile pentru contravaloarea articolelor pe care, în mod uzual, le-ai putea acces doar dacă te abonezi la publicațiile care le redactează. ”Asta va permite publicațiilor care se ascund în spatele unui perete cu plată să-și crească audiența și să ofere cititorilor oportunitatea de a citi conținut pe care, în alte condiții, nu l-ar vedea niciodată.”, au completat cei de la Google.