Decizia ANPC care te poate proteja de specula cu prețuri astronomice
ANPC a propus ca prețurile să fie plafonate. Nu la toate produsele, ci la cele de strictă necesitate. Acestea fac parte din coșul minim de consum lunar. ANPC vrea asta pe perioada stării de urgență (decretată pe 16 martie).
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) vrea plafonarea preţurilor ca să-i oprească pe speculanții care vor să profite de perioada actuală. Astfel, pentru coșul minim de consum lunar, cetățenii ar fi protejați de creșteri bruște și semnificative de preț. Plafonarea ar urma să fie făcută pe perioadă determinată, mai exact pe durata stării de urgenţă.
ANPC susține că, în contextul pandemiei şi al decretării stării de urgenţă, există o creştere substanţială a cererii pentru anumite produse comercializate pe piaţă. Oferta este însă în limite normale sau chiar mai redusă decât în mod uzual.
În magazinele de retail se impune aplicarea unor limitere zonabile în ceea ce privește cantităţile din acelaşi produs vândute unei singure persoane. Astfel, alți cumpărători vor avea acces la produsele respective și, totodată, ar fi înfrânată bișnita.
Ce înseamnă coșul minim de consum, cum cere ANPC
Conform legislației din România, coșul minim de consum lunar constituie elementul esențial de fundamentare a salariului de bază minim pe economie, a politicii salariale și a altor politici în domeniul social.
Dacă propunerea ANPC trece, plafonarea ar fi aplicată pentru o listă de alimente de bază, de la făină, mălai și pâine până la diferite legume, fructe, și cu lactate. Nu lipsesc carnea, ouăle, conservele, zahărul și chiar ciocolata. Sunt trecute și laptele – proaspăt sau sub formă de brânză și iaurt, iar lista e închisă cu băuturi non-alcoolice.
În perioada asta, ANPC îi încurajează pe consumatori să sesizeze toate situaţiile neconforme sau practicile comerciale incorecte pe care le constată în magazine, inclusiv eventuale neconcordanţe între preţul unui produs la raft şi cel facturat la casa de marcat. Totodată, fii atent la inadvertenţe între preţul unui produs aflat la promoţie şi cel de referinţă.