De ce vrea Guvernul să taie bani de la „Prima Mașină”, un program din vremea lui Ponta

de: Răzvan Băltărețu
04 02. 2020

Rabla și-a consolidat renumele de perioadă prin care să iei bani de la stat pentru mașină nouă. Unul secundar, mai puțin cunoscut, e „Prima Mașină”. Acum, pentru 2020, programul va fi subțiat. Și dintr-un motiv destul de întemeiat.

„Prima Mașină” e un program de înnoire a parcului auto lansat în timpul cabinetului condus de Victor Ponta, în aprilie 2015. De la an la an, s-a dovedit mai mult o povară decât un succes. Până în 2020 au fost acordate 350 de garanții în valoare de 6,21 milioane de lei. Iar în 2019, de la aprobarea plafonului până pe 28 noiembrie, doar șapte garanții în valoare de 0,165 milioane lei au fost înregistrate.

Cum s-ar schimba „Prima Mașină” în 2020

Guvernul n-a luat, deocamdată, o decizie finală. Planul e însă ca finanțarea pe 2020 să fie de cinci milioane de lei, în total. Dacă cererea va depăși plafonul, acesta va fi majorat corespunzător.

În 2019, programul „Prima Mașină” a presupus că pot fi cumpărate și mașini hibrid. Dar să aibă un preț de achiziție de maximum 100.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minimum 25% din prețul de achiziție al autoturismului. De cealaltă parte, un autovehicul electric hibrid și pur electric putea fi cumpărat cu „Prima Mașină” doar dacă avea un preț de achiziție de maximum 150.000 lei, la care se adaugă TVA. Beneficiarul trebuia să asigure un avans de minimum 30% din prețul de achiziție al autoturismului.

Condițiile pentru program ar trebui anunțate curând. De la an la an, programul a avut tot mai puțini bani, pentru că interesul a fost tot mai scăzut. În 2017, plafonul a fost redus la jumătate: 50 milioane lei. În 2016, de exemplu, doar 75 de mașini au fost cumpărate cu bani de la Guvern prin programul „Prima Mașină”.

Când a început programul „Prima Mașină”, avea ca scop oferirea de finanţări accesibile pentru persoanele care nu își permiteau avansul de 10 – 15 % clasic pentru companiile de leasing. Programul s-a dovedit însă un eșec și, deocamdată, niciun Guvern nu l-a îmbunătățit.

În 2019, au fost acceptate și tichetele de la Rabla în program.