Avertisment | Cum poți să fii păcălit extrem de ușor în numele băncii la care ai cont

de: Ciprian Ioana
15 12. 2020

Metodele hackerilor au devenit tot mai sofisticate și poți cădea ușor în plasă chiar dacă ești o persoană informată și cu acces la noile tehnologii.

Internetul are o serie de beneficii, dar vine la pachet și cu multe riscuri de securitate. Hackerii caută să pună mâna pe date sensibile și, pe cale de consecință, pe banii persoanelor naive. Au inventat metode sofisticate și, mai mult de atât, și-au îmbunătățit băncile.

Una dintre ele se referă la trimiterea de mesaje în numele diverselor bănci. Bitdefender arată că șase din zece e-mail-uri venite în numele băncilor sunt, de fapt, frauduloase. Sunt cu atât mai periculoase cu cât hackerii au învățat extrem de bine limbajul băncilor, iar mesajele trimise sunt extrem de coerente și credibile.

Cum poți să fii păcălit în numele băncii

Datele Bitdefender arată că în luna septembrie se atingea un maxim zilnic de 38% dintre toate e-mail-urile asociate serviciilor financiar-bancare marcate drept mesaje spam, dar lucrurile se înrăutățeau o lună mai târziu. Practic, se atingea un nou vârf de șase din zece astfel de mesaje care erau frauduloase. În noiembrie, circa o treime din totalul mesajelor ajunse în inboxul oamenilor urmăreau să-i înșele, un volum uriaș care aduce riscuri pe măsură.

Aceste mesaje pot păcăli foarte repede și persoane cu acces la tehnologie. Asta pentru că tehnicile hackerilor și strategiile lor sunt tot mai avansate.

Multe dintre mesajele trimise reproduc corespondența legitimă prin internet cu o bancă. Acestea conțin logourile autentice, un format vizual specific băncii respective, formulări firești și terminologie de specialitate, de aceea depistarea capcanelor este mult mai dificilă decât se întâmpla până acum.

Poți cădea foarte ușor în plasă mai ales când accesezi în grabă mail-ul de pe telefon sau de pe tabletă și nu aloci timp suficient mesajului citit. Numărul mesajelor care pretind a fi trimise în numele băncilor a explodat în contextul în care tranzacțiile bancare, administrarea conturilor și cumpărăturile se fac mai frecvent online decât fizic în contextul actual.

Atenție chiar și la mesajele scrise corect din punct de vedere gramatical

Cum spuneam, hackerii au inventat metode cât mai credibile.

Greșelile gramaticale au dispărut, la fel și lipsa de atenție a expeditorilor la detalii. Mesajele au devenit coerente, credibile și îndeamnă oamenii să acționeze cât mai urgent: să transmită date personale sau informații financiare, să-și actualizeze datele, să descarce un extras de cont sau să acceseze un link pentru a rezolva o problemă de securitate asociată cu o posibilă fraudă.

În situația în care victima dă curs solicitărilor venite în numele băncii, datele de card sau cele personale ajung pe mâna răufăcătorilor, care vor goli mai apoi conturile celor păcăliți.

„Anul 2020 a arătat că răufăcătorii și-au perfecționat tehnicile de inginerie socială și trimit mesaje care se pliază perfect pe subiectele de actualitate și pe contextul general de pandemie. Mii de oameni devin zilnic victime ale e-mail-urilor frauduloase trimise de la pretinși angajați ai băncilor și pierd astfel nu doar bani, ci și controlul asupra vieții digitale”, spune Alina Bîzgă, specialist în securitate informatică la Bitdefender.

Câteva sfaturi ca să te ții departe de astfel de fraude:

  • Nu transmiteți date financiare și informații personale ca urmare a unor solicitări venite prin e-mail. O bancă nu vă va cere asemenea date.
  • Înainte de a accesa fișiere atașate sau linkuri care pretind a fi de la bancă, asigurați-vă că verificați cu atenție adresa de e-mail a expeditorului. Dacă domeniul nu este de tipul @bancă.ro, ci @bancă-ro.online sau alte versiuni înșelătoare, există riscul unei tentative de fraudă.
  • Folosiți o soluție de securitate performantă, capabilă să depisteze asemenea înșelătorii.