Cum a ajuns avionul lui Ceaușescu și Băsescu să fie folosit de americani
O veste cel puțin surprinzătoare e că avionul folosit atât de Nicolae Ceaușescu, cât și de Traian Băsescu a ajuns să zboare din nou. O face în Statele Unite ale Americii, dar nu pentru pasageri.
Avionul Boeing 707 Carpați, folosit în urmă cu aproape 40 de ani de Nicolae Ceaușescu, a ajuns acum să fie repus în activitate în SUA. Avionul va fi folosit de Forţele Navale şi Aeriene Americane. Aeronava a zburat, la propriu, din România în 2012. De atunci, până în prezent, n-a mai fost folosită la nicio sarcină.
Recent, Skyliner Aviation a anunţat că Boeing 707-3K1C Carpaţi a zburat pe 7 aprilie. E înregistrat cu numărul N707GF (fost YR-ABB). Avionul care i-a purtat atât pe Ceaușescu, cât și pe Băsescu, va fi transformat în cisternă pentru realimentarea în zbor a altor avioane. Echiparea avionului pentru noua sarcină se va face în San Antonio, Texas.
Cum a ajuns avionul să fie folosit și de Ceaușescu, și de Băsescu
Aeronava Boeing 707-3K1C Carpaţi a fost cumpărată în 1974 pentru Nicolae Ceauşescu, pe atunci președintele României. A fost folosit ca avion prezidențial, iar Traian Băsescu a fost ultimul președinte care l-a folosit, notează Mediafax.
În 2012, avionul a fost vândut de Romavia cu două milioane de euro către compania americană Omega Air.
Chiar dacă Ceaușescu a folosit un Boeing, România a produs, la un moment dat, un avion pentru pasageri. În urmă cu 38 de ani, Republica Socialistă România a dezvoltat o aeronavă căreia i-a zis ROMBAC 1-11. Era un model fabricat local și un fel de mândrie națională. Era, totodată, dorința lui Ceaușescu de-a le arăta rușilor că se descurcă fără ei. S-a descurcat însă cu aportul britanicilor care i-au dat un avion pe care să îl copieze.
Pe 27 august 1982, a fost lansat oficial avionul de linie ROMBAC 1-11. Acesta a fost primul și singurul avion de pasageri construit în România. Primul zbor al avionului ROMBAC a fost pe 20 septembrie 1982. A fost însă doar unul de prezentare. Abia pe 28 ianuarie 1983 a fost folosit cu adevărat, pe ruta București – Timișoara. A urmat cursa internațională București – Londra pe 23 martie 1983. Poți afla mai multe despre această reușită românească de aici.