Avionul prin care Ceaușescu voia independență: „perla” ingineriei românești era meritul britanicilor

Avionul prin care Ceaușescu voia independență: „perla” ingineriei românești era meritul britanicilor
Sursa foto: Bruno Geiger Airplane Pictures and Collection / Flickr
11:40 27.08.2019

În urmă cu 37 de ani, Republica Socialistă România a produs un avion. I-a zis ROMBAC 1-11, fabricat local și un fel de mândrie națională. Era, totodată, dorința lui Ceaușescu de-a le arăta rușilor că se descurcă fără ei. S-a descurcat însă cu aportul britanicilor care i-au dat un avion pe care să îl copieze.

Pe 27 august 1982, a fost lansat oficial avionul de linie ROMBAC 1-11. Acesta a fost primul și singurul avion de pasageri construit în România. Independența de care aminteam mai sus era doar trecătoare. România, cu acest avion, a devenit prima țară comunistă, după URSS, care a produs un avion de pasageri cu reacţie. Altfel, cele clasice, cu elice, le avea deja.

Avionul ROMBAC 1-11 a fost produs local, dar a fost o copie de la britanici. Motoarele au fost construite la uzina Turbomecanica și Aerofina, sub licenţă Rolls Royce. Celelalte componente ale avionului la diferite uzine din țară.

Avionul ROMBAC 1-11 era un avion de tip mediu curier și putea transporta 120 de pasageri. Putea călători pe distanțe de până la 4.500 kilometri cu o viteză care putea ajunge și la 950 km/h (viteză de croazieră de 870 km/h). Au fost produse nouă unități și au ajuns, aproape, prin toată lumea. Unul a zburat pentru Aerotrans Airlines din Cipru, altul pentru Air Memphis din Egipt și chiar Ryanair a operat trei unități împrumutate de la TAROM. Au fost două unităti și în Pakistan, pentru Aero Asia International.

Toate unitățile au fost cumpărate de Tarom și Romavia. Proiectul ROMBAC prevedea să fie construite 80 de avioane, dar, ca orice proiect comunist, nu s-a materializat conform planului. Două aparate, aflate în 1989, nu au mai fost terminate niciodată.

Când a decolat ROMBAC, avionul produs de România lui Nicolae Ceaușescu

Pe 27 august 1982, avionul a fost prezentat. Însă primul zbor al avionului ROMBAC a fost pe 20 septembrie 1982. A fost însă doar unul de prezentare. Abia pe 28 ianuarie 1983 a fost folosit cu adevărat, pe ruta București – Timișoara. A urmat cursa internațională București – Londra pe 23 martie 1983.

Primul zbor comercial al avionului ROMBAC e cumva și iconic. Pe ruta București – Timișoara erau avioane sovietice de tip Iliuşin IL-18 sau Antonov AN- 24 cumpărate de la Rusia comunistă. Astfel, Ceaușescu voia ca TAROM să înlocuiască avioanele de producţie sovietică cu cele românești. Ar fi fost un fel de independenţă faţă de Moscova în ceea ce privește aviația.

Dat fiind numărul limitat de avion, statistica e de partea ROMBAC, a lui Ceaușescu și a Republicii Socialiste. Niciun ROMBAC 1-11 nu s-a prăbuşit, niciun pasager nu a murit la bord și, în peste 30 de ani de exploatare, avionul nu a fost implicat în vreun incident tehnic major.

Unde au ajuns avioanele construite în România

În 2018, Adevărul a încercat să arate ce s-a întâmplat cu avioanele. Din păcate, ca multe alte statistici, nici acestor aeronave nu le-a ținut nimeni precis socoteala.

  • YR-BRA (primul) – operat exclusiv de TAROM
  • YR-BRB – operat de  Aero Asia, Aerolion International, Ryanair şi EAS Airlines. A sfârşit în conservare pe aeroportul Lagos din Nigeria
  • YR-BRC – a zburat pentru TAROM, Romavia şi Trast Aero. A fost conservat o perioadă pe pista Ras Al Khaimah după care a fost casat de ultimul proprietar
  • YR-BRD – proprietatea TAROM și închiriat unor operatori ca Adria Airways, Dan Air şi Aero Asia
  • YR-BRE – deținut de Romavia, scos la licitație pentru circa 350.000 de euro de B2Kapital Portfolio Management (în 2018)
  • YR-BRF – deținut de TAROM şi închiriat către London European Airways şi Ryaniar. A ajuns la Aero Asia şi a sfârşit pe aeroportul din Karachi, Pakistan
  • YR-BRG – vândut în Pakistan
  • YR-BRH – operat de Romavia care l-a închiriat unor companii ca CityLink Airways, Aero Asia si Air Memphis
  • YR-BRI (ultimul) – operat de Romavia și închiriat către companii precum Citylink Airaways, Aero Asia, Air Memphis şi Aerotrans Airlines. A sfârşit pe platforma aeroportului Otopeni.
Etichete: