Cristi Puiu a făcut valuri de la Berlinale: despre ce este vorba în Malmkrog, noul film al regizorului

de: Alexandru Puiu
02 03. 2020

Cristi Puiu este un favorit al festivalurilor internaționale de film, iar noua sa peliculă Malmkrog s-a bucurat de un premiu pentru regie la secțiunea Encounters de la Berlinale.

Mulți îl cunosc pe Cristi Puiu datorită peliculei Moartea domnului Lăzărescu din 2005. Între timp însă, artistul român a scris și regizat un film nou la fiecare câțiva ani. La festivaluri internaționale, a primit numeroase distincții datorită producțiilor Marfa și Banii, Aurora sau Sieranevada. Cel mai nou film al său este însă dintr-un cu totul alt spectru.

Intitulat Malmkrog, filmul i-a adus a doua distincție lui Cristi Puiu la Berlin, după Ursul de Aur pentru scurtmetraj, la ediția din 2004 a festivalului.

La nivelul cinematografiei românești, Cristi Puiu este considerat creatorul noului val al cinemaului românesc. Cu filmul Marfa și banii, a câștigat numeroase premii europene care i-au confirmat statutul prin regizorii români. 

Malmkrog reprezintă ecranizarea unui text filosofic cu baze teologice, scris de Vladimir Soloviov. Intitulată Trois entretiens, scrierea originală s-a aflat în spatele unui scenariu scris integral de Cristi Puiu pentru noua sa peliculă. Toate particularitățile din textul de inspirație se regăsesc în Malmkrog, dar Puiu a modificat exemplele de dragul fluidizării dialogului între cele cinci personaje principale. Ca referință, discuțiile de pe ecran gravitează între război, moarte și Anticrist. Pelicula a fost filmată la conacul Apafi, din Mălăncrav, lângă Sibiu.

Filmul este în limba franceză, pentru că traducerea cea mai limpede și mai apropiată de sensul dialogului imaginat de Soloviov a găsit-o în limba franceză. Cristi Puiu cunoaște foarte bine limba lui Voltaire pentru că a locuit o vreme în Elveția, unde a studiat pictura.

Este important de reținut că durata peliculei este de 3 ore și 20 de minute, un detaliu care nu îl transformă într-o vizionare facilă. Tocmai din acest motiv, criticii de la Berlin l-au clasificat ca fiind sofisticat, tulburător, conținând cadre de o desăvârșită picturalitate. Din păcate, mulți sunt de părere că filmul supune privitorul la un test de anduranță.

„Nimic nu este mai actual decât relația pe care omul o are cu adevărul despre lumea în care trăim. Dialogurile conduc, prin personajul principal, la subiecte precum înviere sau la Isus. Este actual, numai că lumea se ferește să dezbată despre asta”, spune regizorul, care adaugă că lumea trăiește într-o inerție – omenirea o ia pe arătură și are nevoie de ani buni să se întoarcă la punctul de start. „Discursul nazist care a dus la al doilea Război Mondial s-a dovedit un drum înfundat.

Comunismul, cea mai mare oroare pe care a cunoscut-o omenirea de-a lungul istoriei, la fel. Noi, după 1989, ar fi trebuit să ne întoarcem la punctul din care să o luăm de la capăt. Și nu am luat-o de la capăt, pentru că trăim acum zorii unor ideologii noi și o viziune discutabilă despre lumea în care trăim. Textul (lui Soloviov) este mai mult decât actual. Vorbim despre lumea de azi, din 2020, mi-e teamă că este vorba și despre lumea din 2300. Multe se vor schimba, dar nu vom scăpa de morbul utopiilor”, a spui Cristi Pui despre actualitatea temelor din Malmkrog