Câți europeni vor, de fapt, mașini electrice și cum stă România
Viitorul industriei auto e reprezentat de mașinile electrice și autonome. Iată niște cifre ca să-ți dai seama, de fapt, câți români vor să-și cumpere mașini electrice.
Pe plan european și nu numai, toți marii constructori știu că viitorul industriei e reprezentat de mașini electrice și autonome. Există și variantele hibrid pentru cei care nu vor să facă o trecere bruscă de la motoarele clasice la modelele echipate doar cu o baterie electrică.
Producătorii sunt forțați în această perioadă să respecte norme dure antipoluare. Iar pentru a fi siguri că gama lor de autovehicule respectă această legislație la nivel european, trebuie să vină și cu multe modele electrice. Ofertă este, așadar. Iar cererea este în creștere, chiar dacă nu toate țările se mișcă în același ritm, după cum arată un studiu Deloitte.
Câți români vor mașini electrice
Cifrele companiei Deloitte arată că cererea de mașini electrice crește, însă consumatorii rămân reticenți față de autovehiculele autonome. E adevărat că europenii sunt impulsionați și de politicile privind protecția mediului și de angajamentele marilor firme în această direcție.
La nivel european, interesul cel mai crescut pentru modele care nu vin cu motoare clasice e întâlnit în Italia. Cetățenii din Peninsulă sunt cei mai interesați de automobilele dotate cu sisteme alternative de propulsie. 58% dintre aceștia se gândesc să-și cumpere un model electric.
Față de anul trecut, procentul este în urcare – de la 51% la 58%. Analiza arată că, de fapt, cea mai mare creștere a interesului pentru mașinile electrice și/sau hibrid s-a înregistrat în Marea Britanie, de la 27% în 2018, la 37% în 2019. Cum stă România? Ei bine, statul încearcă să încurajeze achiziția de modele electrice, dar lipsa infrastructurii își spune cuvântul.
„În România, pentru promovarea autovehiculelor electrice, Ministerul Mediului a implementat programul de stimulare a achiziționării de mașini electrice și hibrid și, de la un an la altul, constatăm o creștere a preferinței consumatorilor români pentru astfel de autovehicule. În primele 10 luni ale anului 2019, pe piața din România s-au vândut 5.283 de mașini electrice și hibrid, în creștere cu peste 50% față de aceeași perioadă a anului anterior, potrivit datelor APIA. Cu toate acestea, numărul mașinilor de acest gen rămâne scăzut în țara noastră, din cauza faptului că sunt încă scumpe pentru majoritatea românilor”
Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale și Juridice Deloitte România
Scepticism în privința mașinilor autonome
În privința autovehiculelor autonome, încrederea consumatorilor pare să stagneze, după ce aceasta a crescut în 2018 față de anul anterior, arată studiul Deloitte. Pe măsură ce noile tehnologii au o aplicabilitate tot mai mare, consumatori încep să își pună întrebări cu privire la standardele de siguranță oferite de autovehiculele autonome și devin mai rezervați față de această idee. Cu alte cuvinte, nu-s prea convinși că acestea vin cu sisteme de siguranță 100% puse la punct.
Autorii studiului spun că această reticență poate fi explicată prin seria de incidente din ultima perioadă în care au fost implicate autovehiculele autonome. Cei mai mulți consumatori sunt de părere că autoritățile naționale trebuie să exercite un control semnificativ asupra producției și utilizării autovehiculelor autonome. Majoritatea europenilor, dar nu numai, solicită o „supraveghere semnificativă” a acestui sector.
Procentele variază între 58% în Austria și 73% în Olanda. În ceea ce privește gradul de conectare a mașinilor, opiniile consumatorilor sunt mixte. 60% din italieni consideră benefică dotarea acestora cu mai multe tehnologii care le permit să fi conectate, aproximativ dublu față de germani (35%) sau austrieci (29%).