Avertisment deosebit de grav pentru toți șoferii din România: se întâmplă pe șosele și e dezastru național
România a ieșit, încă o dată, pe ultimul loc în Europa. Dar de data asta putem face ceva cu adevărat eficient ca să nu mai fie pierdere de vieți. Totul ține de șoferi.
În 2019, România a ieșit pe ultimul loc în Europa când vine vorba de siguranța pe șosele. Bilanțul dezastruos arată așa: în timp ce media UE e de 51 de accidente mortale la 1 milion de locuitori, România înregistrează 96 de accidente mortale.
Un număr estimat de 22.800 de persoane şi-au pierdut viaţa pe drumurile din UE în 2019, cu aproape 7.000 de persoane, sau 23%, mai puţin decât în 2010, şi cu 2% mai puţin decât în 2018.
Cele mai sigure drumuri din UE sunt în Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) şi Irlanda (29 de decese la un milion de locuitori). În schimb, în România anul trecut s-au înregistrat 96 de decese la un milion de locuitori în accidente rutiere, cel mai ridicat procent din UE, după cum arăta o analiză publicată de Agerpres. Urmează Bulgaria şi Polonia cu 89 respectiv 77 de decese la un milion de locuitori.
„Niciun deces sau accident grav pe drumurile din Europa în 2050. Acesta este obiectivul nostru. Ne propunem cu 50% mai puţine decese şi cu 50% mai puţine accidente grave până în 2030 şi ştim că această ţintă poate fi atinsă. UE a înregistrat o scădere substanţială a deceselor rutiere în trecut, dar în ultimii ani cifrele au stagnat. În plus, discrepanţele în rândul statelor rămân mari”
Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi
Viețile tuturor participanților la trafic sunt în pericol
În ciuda bilanțului dezastruos de acum, România a înregistrat progrese în ultimii 10 ani. În 2010 erau înregistrate 117 accidente rutiere mortale la 1 milion de locuitori. E o reducere de 22%, dar încă e dublu față de media UE.
Conform unei analize publicate de CGTN, cel mai periculos drum al României pentru pietoni este DN2 / E85. Acesta pornește din București spre nord-estul țării. În 2019, au fost înregistrate aici 12 decese în accidente mortale.
Analiza CGTN e axată însă pe pietoni. În acest caz, viteza e principalul factor care contribuie la numărul crescut de decese. Totodată, e atins și cel mai important punct: lipsa de autostrăzi. Astfel de drumuri fără semafoare ar ajuta la reducerea numărului de accidente mortale. Spania, de exemplu, are peste 15.500 de kilometri, Marea Britanie peste 3.800 de kilometri, în timp ce România e la puțin peste 800 de kilometri.