Amânarea plății utilităților, o posibilitate în Europa: cum ar funcționa pe timpul pandemiei

de: Alexandru Puiu
31 03. 2020

Autoritățile guvernamentale iau măsuri din ce în ce mai radicale pentru a ajuta financiar populația pe timpul pandemiei. Din păcate, cel puțin momentan, nu le vedem în România.

În Marea Britanie, furnizorii de energie electrică și gaz au început să pună presiune pe autoritățile la Londra. Ei speră la un împrumut care să faciliteze amânarea plăților la utilități pentru clienții casnici și cei din mediul de afaceri. Din câte se pare, o asemenea măsură ar costa aproximativ 100 de milioane de lire pe lună, în contextul în care populația Regatului Unit este de aproximativ 66 de milioane de locuitori.

Este important de reținut că acest proiect nu propune anularea plății facturilor la utilități pe o perioadă nedeterminată, ci amânarea lor cu ajutorul unui împrumut de la stat. În consecință, dacă va ajunge să se implementeze, banii împrumutați de la guvern vor fi returnați în momentul în care clienții vor putea relua plata utilităților, inclusiv din urmă.

O inițiativă în acest sens a fost detaliată de Energy UK, un organism la care au aderat în trecut toți furnizorii de energie electrică și gaz de pe teritoriul Marii Britanii. Ideea pentru acest proiect le-a venit în contextul în care tot mai mulți clienți și-au anulat plățile prin direct debit. Acesta din urmă este sistemul automatizat prin care îți pleacă lunar banii din cont pentru anumite facturi. De cele mai multe ori, se aplică la utilități, apă, curent, gaz, internet, telefon.

Proiectul detaliat mai sus a fost luat în calcul după ce Guvernul Regatului Unit a impus un plafon maxim de preţ la energie. Măsura introdusă anul trecut a permis unui număr de aproximativ 11 milioane de gospodării să respire răsuflate, după ce jucătorii din piață porniseră un război acerb al prețurilor. Detaliile privind schema de împrumut propusă nu au fost încă publicate, dar ideea este ca guvernul să împrumute bani furnizorilor, aceștia urmând să-i restituie odată ce clienții ar fi în situația de a relua plățile, potrivit șefului unui cunoscut furnizor de energie care a vorbit cu Financial Times sub protecția anonimatului. „Ne referim de fapt la un sprijin direcționat pentru cei ale căror venituri au scăzut în urma crizei Covid-19”, a declarat șeful respectiv.

Ca referință, această inițiativă vine ca o completare la un alt proiect introdus deja în Anglia, conform căruia, „orice client de energie aflat în dificultate financiară”, ca urmare a pandemiei Covid-19, va fi „susținut de furnizorul lor”. Nu se dorește debranșarea nimănui de la curent sau gaz.