Noi probleme pentru Uber: cât de legale sunt tarifele dinamice
Uber este deja de patru ani în România, iar utilizatorii serviciilor sale sunt mulți. Totuși, compania se confruntă cu mai multe probleme, inclusiv legate de tarifele sale dinamice.
Compania are mai multe probleme. Printre cele mai importante se numără problema banilor. Modelul de business al companiei n-ar fi tocmai cel mai profitabil. Astfel, la finalul celui de-al doilea trimestru al anului 2019, Uber a înregistrat pierderi de peste cinci miliarde de dolari.
În România, companiile de ridesharing chiar au fost interzise o perioadă, printre care și Uber. Acum, marți, 23 septembrie, Senatul a aprobat ordonanța de urgență referitoare la activitățile de ridesharing din România. Între altele, a hotărât și că, în cazul serviciilor de ridesharing, printre care și Uber, „toate veniturile obținute în urma efectuării de transport cu autoturism și șofer alternativ inclusiv veniturile operatorilor platformelor digitale provenite din activitatea efectuată pe teritoriul României sunt impozitate în conformitate cu legislația fiscală în România”.
Acest lucru înseamnă că va trebui să plătească impozit către statul român, dacă alege să continue să opereze în țara noastră.
La nivel mai mare, Uber se mai confruntă cu o problemă, legată de tarifele dinamice care se aplică la anumite curse. Este vorba despre un proces început acum patru ani prin care autoritățile americane încearcă să stabilească dacă tarifele dinamice pe care compania le impune încarcă legea antitrust.
Algoritmul pe care compania îl folosește ar avea un impact negativ atât pentru șoferi, cât și pentru pasageri. În cazul în care autoritățile ar stabili că practicile Uber ar fi ilegale, compania ar urma să piardă abilitatea de a controla prețul curselor.
De ce e acuzată compania
Totul a început în 2015 și a plecat de la un utilizator al serviciilor platformei de ridesharing. Atunci, Spencer Meyer l-a dat în judecată pe Travis Kalanick, co-fondatorul companiei. Acuza Uber de fixarea prețurilor. În mod obișnuit, această practică este folosită în momentul în care un grup de companii cad de acord asupra unui preț pe care să-l solicite pentru un annumit produs sau serviciu.
Compania de ridesharing nu îi consideră pe șoferii săi angajați, ci contractanți care operează afaceri independente. Așadar, Meyers afirma că Uber ar fi cea care determină prețul pe care acești contractanți să-l încaseze pentru serviciile oferite.
Compania este încrezătoare că legea este de partea ei. Spune că abia așteaptă audierile, pentru a putea lămuri situația o dată pentru totdeauna.
Totuși, problema este mai mare de atât. Acest proces ar putea aduce la suprafață o serie de contradicții în ceea ce privește argumentele legale ale Uber. De exemplu, e posibil ca această companie să fie nevoită să reclasifice statutul șoferilor săi. Astfel, există posibilitatea ca aceștia să capete statutul de angajați propriu-ziși. În acest caz, situația s-ar schimba complet.
Cum funcționează tarifele dinamice pe Uber
Tarifele dinamice se aplică în situația în care foarte mulți pasageri caută curse și nu există suficiente mașini care să-i preia pe toți. Unele dintre cauze ar putea fi fie vremea nefavorabilă, fie orele de vârf sau chiar anumite evenimente. Așadar, fie ești dispus să plătești mai mult pentru o cursă Uber, fie să aștepți. În acest caz, vei vedea pe ecranul tău, de exemplu, un multiplicator de tip 1,5. Acesta indică cu cât va fi multiplicat tariful de bază. Așadar, dacă în mod obișnuit o cursă ar fi costat 10 lei, după aplicarea tarifului dinamic, aceasta va costa, de fapt, 15 lei.
Acestea se modifică rapid și sunt actualizate în timp real. Tarifele dinamice variază în funcție de zona orașului, ceea ce înseamnă că anumite zone pot avea tarife dinamice, iar altele nu.
În cazul în care autoritățile decid că practica Uber este ilegală, tarifele dinamice vor rămâne de domeniul trecutului pentru noi.