Noile taxe de poluare pentru București, care te vor face să renunți la mașină

de: Daniel Ștefan
07 02. 2019

Taxele de poluare pentru București s-ar putea înmulți conform propunerilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme. Dacă ai o mașină cu standardul de poluare mai mic de Euro 6, ești bun de plată și îți va fi etichetat automobilul cu un însemn care arată că ești un mare poluator.

Aș putea spune că sunt vești sumbre pentru o bună parte dintre conducătorii auto din București, pentru că majoritatea autoturismelor sunt sub Euro 6, iar altele mai sunt și modificate (filtre de particule scoase).

Instituția menționată vine cu niște propuneri scandaloase, în opinia multor șoferi, dar necesare, din punctul de vedere al autorităților, ca să scadă numărul mașinilor cu risc de poluare ridicat.

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme propune în primă fază informarea corectă a populației cu privire la riscurile și cantității uriașe de emisii poluante la care sunt expuși locuitorii Capitalei din cauza automobilelor care circulă zilnic pe drumurile publice.

Prin urmare, trebuie intensificată campania de informare prin intermediul mass-media. Da, informarea este necesară, dar trebuie expuse și problemele care nu sunt cauzate de automobilele cetățenilor.

Vei fi obligat să-ți etichetezi mașina, ca să știe toată lumea că poluezi

O altă propunere a instituției este introducerea în circulație a așa-numitelor stickere (vignete) colorate, conforme normei de poluare căreia îi aparține mașina pe care o conduci. Adică statul o să te oblige să-ți etichetezi propriul autoturism, pentru ca toată lumea să știe că ai un „cazan” pe roți care poluează ca o uzină (metaforic vorbind, desigur).

Pe baza acelui sticker, ar putea să-ți fie restricționat accesul în centrul Bucureștiului. Nu o să fie o barieră, dar dacă circuli în centru cu o mașină cu risc mare de poluare, trebuie să plătești o taxă în plus. Și, dacă ești prins de poliție că nu ai plătit-o, vei fi sancționat.

Totuși, clasificarea gradului de poluare al unei mașini n-ar trebui stabilită în funcție de anul fabricației. Ar trebui efectuate teste amănunțite, precum măsurarea exactă a emisiilor poluante, pentru că sunt posesori de autoturisme mai vechi de zece ani, dar aflate în stare impecabilă, care nu poluează mai multe decât un hârb de lux din 2012, diesel, modificat și care are peste 200.000 de kilometri rulați.

Taxa municipală de poluare pentru toți

A treia propunere este introducerea așa-numitei taxe municipale de poluare, aplicată tuturor automobilelor înmatriculate în București.

În acest sens, reprezentanţii producătorilor şi importatorilor de automobile susţin că o astfel de taxă locală poate avea un cuantum relativ mic, dar care să diferenţieze autoturismele în funcţie de nivelul lor de poluare. Sumele, odată colectate, ar urma să fie incluse în Fondul pentru Aer Curat, cu scopul de a fi utilizate pentru stimularea scoaterii din parcul municipal al vehiculelor vechi, dar şi pentru dezvoltarea transportului public durabil, precum mijloace de transport în comun „verzi”.

„Pentru a demonstra atât bucureştenilor, dar şi celor care intră în Capitală cu maşina că sumele colectate sunt folosite conform obiectivelor enunţate (ex.: reducerea nivelului de poluare) s-ar putea înfiinţa Fondul pentru Aer Curat în Bucureşti, acesta urmând să fie alimentat cu sumele corespunzătoare taxelor şi tarifelor detaliate la propunerile anterioare. Din acest fond vor putea fi finanţate proiecte, precum: dezvoltarea infrastructurii electrice sau de gaz natural comprimat în Bucureşti, parking hubs sau acordarea de vouchere pentru casarea maşinilor vechi”, scrie în documentul publicat pe site-ul instituției.

Taxa de congestie, dacă vii din alte orașe să te plimbi prin București

Ține-te bine că mai există o propunere: taxa de congestie pentru toate autovehiculele cu grad ridicat de poluare care nu sunt înmatriculate în București, dar circulă în Capitală. Această taxă ar urma să se aplice tuturor autovehiculelor (autoturisme, autovehicule de transport marfă) a căror normă de poluare este sub Euro 5, inclusiv, iar estimările ar fi că, în acest mod, se va reduce numărul maşinilor care afectează nu numai nivelul de poluare din Bucureşti, dar şi disponibilul de locuri de parcare.

„Impunerea unor taxe locale pentru intrarea în parcul municipal a autovehiculelor vechi/poluante sau taxe de traversare/staţionare pentru autovehiculele poluante (ex.: Euro 5 şi inferior) va aduce sume importante la bugetul administraţiei locale, sume ce pot fi folosite pentru susţinerea retragerii din parcul municipal a autoturismelor poluante sau realizarea de hub parking-uri, de genul Park and Ride de la Străuleşti.”

Veniturile colectate din aceste taxe ar urma să intre în acel fond. Autoritățile se așteaptă să încaseze de la populație în jur de 120 de milioane de euro.

Datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că parcul auto naţional din România ajunsese, la finalul anului 2017, la peste 7,635 milioane de unităţi, în creştere cu 8,91% faţă de anul precedent. Din acest total, peste 1,320 milioane de vehicule erau înmatriculate în Bucureşti.