România, ținta propagandei dirijate de Rusia pe Facebook

de: Răzvan Băltărețu
18 01. 2019
Trei exemple date de Facebook pe care le-a identificat ca fiind parte dintr-o acțiune de dezinformare

După un 2018 extrem de încărcat, Facebook începe anul acesta cu o informare despre cum a oprit propaganda dirijată de Rusia pe rețelele sale sociale. Pe listă a fost și România.

Pe 17 ianuarie, Facebook a transmis că a șters 364 de pagini și conturi care erau folosite coordonat și prezentau un „comportament neautentic (pentru o astfel de entitate pe rețeaua socială – n.r.)”. Acestea aveau originea în Rusia, dar operau în regiunea Baltică, Asia Centrală, Caucaz și în țări din Europa Centrală și de Est.

Conform Facebook, administratorii paginilor sau cei care aveau profilurile se prezentau drept surse independente de știri sau pagini de interes general – pe domenii ca meteo, călătorii, sport, economie sau politicieni. Compania susține că au acționat în România, Letonia, Estonia, Lituania, Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Tadjikistan, Uzbekistan, Kazahstan, Moldova, Rusia și Kârgâzstan.

Aveau legătură cu angajați ai Sputnik, agenția de știri din Moscova, dar și că, în general, postau despre cei care sunt anti-NATO, anti-proteste, și uneori despre anti-corupție. Per total, au fost șterse 289 de pagini și 75 de conturi. Toate acestea au reușit însă să ajungă la circa 790.000 de abonați.

Unul dintre mesajele recente propagate pe Facebook în România

Când vine vorba de transmiterea mesajului pe Facebook, s-au folosit și de reclame. Au cheltuit, per total, circa 135.000 de dolari – plătiți în euro, ruble și dolari. Prima reclamă a pornit în octombrie 2013, iar cea mai recentă a fost în ianuarie 2019. Mai mult, aceste entități au creat și 190 de evenimente – primul în august 2015, ultimul în ianuarie 2019. Evenimentele au devenit unul dintre motoarele de propagare a informațiilor false pe Facebook.

Dincolo de această acțiune, compania susține că a mai identificat o rețea care acționa în Ucraina, dar originea era tot în Rusia. Ca urmare a acestui demers, au fost închise 26 de pagini de Facebook, 77 de conturi, patru grupuri și 41 de conturi de Instagram. „Succesul” aici a însemnat 180.000 de abonați pe Facebook și circa 55.000 de abonați pe Instagram pentru unul sau mai multe conturi.

În reclame, această acțiune a cheltuit 25.000 de dolari, plătiți doar în ruble.