Premieră la STS: ce s-a întâmplat cu urgențele semnalate la numărul 112

de: Ciprian Ioana
23 12. 2019

STS a promis multe îmbunătățiri ale sistemului anul acesta, iar legislația a devenit mai dură. Unele rezultate încep să apară atunci când vine vorba de apelurile la 112.

După cazul Caracal, autoritățile au încercat să rezolve hibele din sistemul unic de urgență 112. Responsabil de acest lucru a fost și Serviciul de Telecomunicații Speciale – STS. După implementarea anumitor măsuri s-a tras linie și s-a făcut un bilanț pentru perioada ianuarie-noiembrie.

Un bilanț care vine cu o premieră pentru STS. Nu numai că umărul apelurilor care nu reprezintă o urgență a scăzut semnificativ, dar, pentru prima dată în istoria serviciului 112, s-a sunat de mai multe ori pentru a anunţa urgenţe reale decât situaţii care nu reprezintă o urgenţă.

Câți români au sunat la 112

Potrivit STS, în perioada ianuarie-noiembrie s-au înregistrat peste 10 milioane de apeluri către 112. Cifra exactă e de 10.437.328. Dintre acestea, mai bine de jumătate – adică 51,7% – au reprezentat cu adevărat urgenţe. Este o premieră acest lucru, insistă Serviciul de Telecomunicații Speciale.

Prin comparație cu anul 2014, numărul apelurilor non-urgente la 112 a scăzut cu 45%. STS arată că în ianuarie-noiembrie 2014 s-au înregistrat 9.907.825 apeluri care nu reprezentau urgenţe, iar în anul 2019 numărul acestora a scăzut la 5.032.678, fiind înregistrată cea mai mică valoare a numărului de apeluri la 112 care nu au semnalat urgenţe.

„Scăderea numărului de apeluri care nu semnalează urgenţe reale este rezultatul campaniilor de conştientizare privind apelarea responsabilă a numărului 112, desfăşurate de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale împreună cu agenţiile specializate de intervenţie din cadrul Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă”, precizează STS.

Ce urgențe au fost semnalate

În primele 11 luni ale anului, cele mai multe apeluri de urgenţă au fost transferate la Ambulanţă – 55,50% (3.473.657), urmate de Poliţie – 22,91% (1.433.892), ISU-SMURD – 16,95% (1.060.666), Jandarmerie – 4,20% (262.950) şi alte agenţii – 0,44% (27.384).

Conform STS, în anul 2019, timpul mediu de transfer al unui apel de la operatorii STS la dispecerii agenţiilor de intervenţie a fost de 54,25 secunde, iar timpul mediul de preluare a apelurilor de 4,35 secunde.

Raportat la indicele de performanţă recomandat de EENA (European Emergency Number Association), a cărui valoare pentru timpul mediu de preluare este de 12 secunde, timpul mediu de preluare din România este de aproape trei ori mai mic. STS speră ca aceste campanii de conștientizare să producă efecte pozitive și pe viitor.

„Apelarea nejustificată a numărului 112 poate costa viaţa unei persoane aflate în pericol”, avertizează STS.

Serviciul reaminteşte cetăţenilor că apelarea 112 în situaţii care nu reprezintă un pericol pentru viaţă, proprietate sau mediu provoacă întârzieri în acordarea ajutorului necesar persoanelor care sună pentru a anunţa urgenţe reale, iar acest lucru poate avea uneori consecinţe fatale