Cum să manipulezi Google Search ca să fii pus într-o lumină bună

de: Florin Cașotă
04 07. 2019
Buzzfeed

Cum să manipulezi motorul de căutare al Google astfel încât rezultatele negative să dispară. Se pot acoperi problemele cu poliția, recenziile negative, dar și alt tip de conținut negativ.

Motorul de căutare al Google este metoda prin care miliarde de oameni, de pe tot globul, își iau informațiile, însă acesta nu este infailibil și poate fi manipulat în așa fel, încât să-ți arate doar anumite informații.

Adrian Rubin și fiii săi au fost condamnați la trei ani de închisoare după ce au fraudat mai mulți americani prin intermediul unei firme de telemarketing. Ei sunt în spatele gratiilor, dar online arată mai bine ca niciodată.

Toamna trecută, o femeie pe nume Dr. Adrian Rubin a anunțat că lansează un nou site pentru a găzdui noi studii despre încălziea globală. Ea era descrisă pe site ca fiind om de știință cu peste 30 de ani de experiență. Imaginile cu ea erau luate de pe site-uri cu poze stock.

Tot în aceeași perioadă, alți falși Adrian Rubin din Philadephia au apărut online prin intermediul unor site-uri, prin postări de tip guest pe platforme sau pe conturi de social media.

Aceste persoane false difuzează comunicate de presă, acordă interviuri pentru site-uri, oferă burse pentru studenți și au un profil pe rețelele sociale. Totul face parte dintr-un plan elaborat pentru a șterge reputația negativă a acestor personaje. În spate, se află o companie SEO care are misiunea de a ascunde orice mențiune despre arestul lui Rubin.

Cum „dispare” conținutul negativ din Google Search

Așa a apărut industria de managementul reputației. Firmele oferă servicii de a acoperi evenimente neplăcute precum arestările, recenziile proaste, fraudele și așa mai departe.

De exemplu, Ian Leaf sau Ian Andrews este faimos pentru faptul că a înșelat mai multe persoane, însă atunci când îl cauți pe Google găsești un anume Ian Leaf, expert în prevenția fraudei. Ian Leaf are chiar și o carte publicată (self-published) pe Amazon pentru a crește credibilitatea și pentru a apărea în rezultatele de căutare.

Un alt exemplu de manipulare ni l-a oferit chiar compania North Face și agenția Leo Burnett Tailor Made. Ei au făcut fotografii unor atleți, purtând hainele North Face, în locuri faimoase, apoi au actualizat articolele de Wikipedia ale acelor locuri cu aceste fotografii. Când căutai imagini cu acele locuri, Google îți afișa fotografiile cu atleții îmbrăcați cu hainele North Face.

Ideea este să folosești tehnici de search engine optimization (SEO) pentru a încerca să împingi conținutul negativ pe alte pagini. Doar știi că aproape nimeni nu se uită dincolo de prima pagină de căutări.

„Ca să reușești asta trebuie să creezi conținut de calitate și pozitiv despre client, iar acel conținut trebuie să reflecte cine este acel client”, spune Andy Beal, consultat și autor al mai multor cărți despre SEO și managementul reputației online.

Acest lucru poate fi abuzat și astfel se poate promova conținutul pozitiv fals pentru a acoperi conținutul negativ și real. De exemplu, Suleyman Kerimov, miliardar rus, a fost arestat în Franța, iar la scurt timp au apărut zece site-uri și mai multe conturi de Twitter prin care se producea conținut pozitiv despre Kerimov.

Un alt exemplu interesant este cel al lui Andrew și Irina Dorko. Ei au fost arestați pentru posesie de cocaină și ca să scape de acest stigmat au apelat la o firmă care să le spele imaginea online. Astfel, ei apar online oferind burse tinerilor antreprenori și creativi.

Nu este ușor să manipulezi căutările pe Google, dar este posibil și ar trebui să fii conștient de asta.