„Legea Uber”, schimbată de parlamentari. Decizia finală e la Iohannis

de: Răzvan Băltărețu
22 10. 2019
FOTO Dan Gold / Unsplash

Pe final de 2019, în aproape patru ani, România are patru servicii alternative de transport: Uber, Bolt, Yango și Clever Go. Iar acum ordonanța de urgență a fost modificată. Parțial, în bine pentru șoferi.

În urmă cu o lună, am aflat ce modificări vor să facă parlamentarii pe ordonanța de urgență care reglementează serviciile de tip Uber. Acum, proiectul de lege a trecut de ambele camere ale Parlamentului și va ajunge la Klaus Iohannis, președintele României, pentru promulgare. Apoi, va fi publicat în Monitorul oficial.

Cea mai mare schimbare îi afectează direct pe șoferii Uber, Bolt, Yango sau Clever Go. Pe baza ordonanței, autorizația necesară ridesharing-ului trebuia obținută până pe 1 noiembrie 2019. Termenul a fost prelungit până pe 1 februarie 2020.

Mai mult, deputații au eliminat prevederea potrivit căreia copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ este eliberată numai pentru autoturismele (deţinute în proprietate, închiriere sau comodat) care sunt înmatriculate în judeţul respectiv sau, după caz, în regiunea de dezvoltare Bucureşti-Ilfov. Altfel spus, șoferii se vor putea înscrie la oricare serviciu și să presteze în orice localitate, indiferent de județul în care e înmatriculată mașina.

Alte schimbări făcute de parlamentari pentru reglementarea Uber și serviciilor similare

Avizul tehnic pentru platformele tehnice va avea o valabilitate de 24 de luni, și nu de 12 luni cât era prevăzut inițial. Deocamdată, Uber și Bolt au primit avizul de funcționare, iar Yango și Clever au aplicat pentru el. Ministerul Comunicatiilor emite avizul tehnic pentru platforma digitală în termen de 30 de zile lucrătoare de la depunerea documentației complete.

Inițial, senatorii au eliminat prevederea că trebuie să ai mașină cu cel mult cinci locuri. Ideea era să poată fi folosite și mașini cu șapte. A rămas cu cel mult cinci locuri, că deputații au revenit asupra prevederii introduse în Senat. Totodată, taxa anuală de 50.000 lei achitată de companii ca Uber sau Bolt a fost schimbată în taxă de 100.000 lei plătită la fiecare 24 de luni. Modificările pot fi văzute și în documentul oficial.

De cealaltă parte, Uber, Bolt, Yango și alte servicii similare au obligația să facă „curățenie” în propria ogradă. Trebuie ca șoferii parteneri să activeze în legalitate și firmele trebuie să-i elimine din platformă, dacă șoferii respectivi nu îndeplinesc condiţiile necesare pentru a face ridesharing.

Totodată, platformele au obligaţia de a păstra datele fiecărei curse care a fost realizată prin platformă. Și asta pe cel puțin cinci ani. Fiecare platformă trebuie să opereze un sistem funcţional de asistenţă pentru utilizatori.

Dacă vrei să fii șofer pe vreuna dintre platforme, poți vedea aici mai multe condiții.