Românii vor pierde sute de mii de joburi: cele mai afectate meserii

de: Alexandru Puiu
27 09. 2019

La fel ca în occident, România trece printr-un proces de tehnologizare și robotizare în foarte multe domenii de activitate. Pe termen lung, acesta va duce la desființarea a sute de mii de locuri de muncă.

Nu trebuie să fii expert IT ca să-ți dai seama că roboții sunt din ce în ce mai prezenți în viața noastră. Era doar o chestiune de timp până să ne lase fără câteva locuri de muncă. În anumite firme, au început să-i înlocuiască pe contabili, casieri, ospătari sau secretare. Conform experților, singura posibilitate ca acei oameni să nu ajungă șomeri implică dobândirea abilității de a gestiona activitatea noilor roboți.

Acest fenomen are loc la scară globală, dar România merge cu pași repezi în aceeași direcție, iar semnele se văd la colț de stradă. Un număr mare de hipermarketuri au introdus deja sisteme prin care clienții își scanează singuri produsele și se ocupă de plata cumpărăturilor.

Numărul sediilor de bănci a scăzut din același motiv, pentru că îți desfășori online majoritatea interacțiunilor cu banca sau prin intermediul unui bancomat mai avansat. Restaurantele de tip fast food care apelează la roboți pentru preluarea comenzilor sunt un indiciu al aceluiași trend. Toate reprezintă o simptomă a robotizării și desființării anumitor posturi.

Până în 2030, multe ocupații actuale vor fi automatizate

Un studiu realizat în 46 de țări arată că, până în anul 2030, în medie 16% dintre ocupaţiile actuale ar putea fi automatizate. Meseriile de contabil, casier, recepţionist, ospătar, secretar sau asistent administrativ, vânzător, toate sunt supuse celui mai mare risc de automatizare. Acestea sunt vulnerabile deoarece implică acţiuni repetitive care pot fi realizate de roboţi software, arată studiul.

În România specialiştii spun că ar fi în pericol sute de mii de joburi pe măsură ce firmele îşi automatizează activitatea. Un oraş ca Brașovul, de exemplu, ar putea pierde 100.000 de joburi în următorii 15 ani, estimează specialiştii în IT. “Ce credem noi că trebuie făcut ca să fim pe val este să ne pregătim şi să învăţăm despre automatizare, să fim parte din procesul de automatizare”, a explicat Ionuț Tată, consultant IT.

“Un exemplu de proces repetitiv ar fi copierea unor date din anumite rapoarte în anumite aplicaţii, iar aici vine în ajutor robotul pe care l-am dezvoltat – singur copiază şi le pune în aplicaţie într-un timp foarte scurt şi precis. Fac echipă cu roboţii, nu suntem unii contra altora″, a adăugat Dan Cristea, angajatul unei bănci care a făcut un curs de programator, în timp ce lucra la un call-center.