Anunțul Dacia care prefigurează un dezastru: ce se întâmplă cu vânzările

de: Ciprian Ioana
08 11. 2019

Dacia tocmai ce și-a făcut publice datele pentru octombrie pe piețele europene. Iar Brexit cam dă peste cap planurile constructorului auto de la Mioveni.

Dacia e o mașină ieftină în comparație cu alte mașini din gama ei. Modele ca Duster, Logan și Sandero s-au vândut bine nu numai pe piața din România, ci și în străinătate. Piețele europene, începând cu Marea Britanie și terminând cu Italia și Spania reprezintă o sursă foarte bună de venit pentru producătorul aflat în curtea Renault.

Iar asta se vede în cifre. Numai că există și niște factori externi, care nu țin de strategia Dacia. Tensiunile de ordin politic sau alte schimbări în arhitectura europeană sunt imprevizibile și pot schimba totul. Brexit e doar unul dintre ele.

Brexit a pus frână Dacia

Marea Britanie ar fi trebuit să părăsească UE pe 31 octombrie. Nu s-a întâmplat pentru că premierul britanic s-a înțeles cu oficialii europeni. Iar Bruxellesul a împins acest termen până la 31 ianuarie 2020.

Dar aceste tensiuni politice s-au simțit în bilanțurile constructorului auto autohton. Vânzările Dacia au scăzut în Marea Britanie cu aproape 28% în luna octombrie, adică luna care ar fi trebuit să fie ultima în care Regatul să fie parte din UE.

De fapt, ceea ce s-a întâmplat cu Dacia a fost valabil și pentru restul producătorilor. Vânzările de maşini noi, per totatl, au scăzut în Marea Britanie cu 6,7%  luna trecută, pe fondul unui declin de 13% al cumpărătorilor individuali, provocat de „incertitudinile economice şi politice” legate de Brexit.

Asociaţia Producătorilor şi Comercianţilor de Automobile din Regatul Unit (SMMT) arată că livrările au scăzut luna trecută la 143.251 de unităţi, faţă de 153.599 de vehicule în octombrie 2018. În topul celor mai bine vândute modele în octombrie se află Ford Fiesta, Nissan Qashqai, Volkswagen Golf, Mercedes-Benz A Class şi Ford Focus.

În octombrie, Dacia a vândut doar 1.287 de vehicule pe piaţa britanică, în scădere cu 27,62% faţă de perioada similară din 2018, când a înmatriculat 1.778 de unităţi.

„Creşterea vânzărilor de automobile cu propulsie alternativă este binevenită, ea demonstrează apetitul în creştere al cumpărătorilor pentru noile tehnologii”, spune Mike Hawes, directorul general al SMMT.

Între ianuarie și octombrie 2019, Dacia a vândut pe piaţa britanică 26.631 vehicule, în creştere cu 32,88% faţă de primele zece luni din 2018, când a înmatriculat 20.042 unităţi. Marea Britanie rămâne a doua mare piaţă auto din Uniunea Europeană, în urma Germaniei, dar înaintea Franţei, Italiei şi Spaniei.