Cum alegi anvelope reșapate potrivite, dar de ce e bine să le eviți

de: Daniel Ștefan
05 04. 2019

Atunci când vrei să-ți cumperi anvelope reșapate, trebuie să fii foarte atent la anumite aspecte. Trebuie să înțelegi că un cauciuc care arată bine și are un profil adânc, nu înseamnă că este și bun, chiar dacă e mai scump.

Este recomandat să strângi bani și să cumperi cauciucuri noi. Dacă te grăbești și iei anvelope reșapate, te expui unor riscuri și, în funcție de locul de unde le iei, pot fi un real pericol.

Nu e de glumă când vine vorba de anvelope reșapate, așa că ignoră părerile „experților” din cartier. Sunt sigur că-ți sună cunoscute cuvintele: „lasă, mă, că merge și așa. Eu le am pe-astea de 12 ani. Și ce dacă s-au tocit”. Asta îți întărește ideea că atunci când ieși pe șosea, ești înconjurat doar de pericole și de peroane iresponsabile.

Nu există anvelope reșapate perfecte

Toate firmele/service-urile care se ocupă, printre altele, și cu reșaparea anvelopelor, încearcă să „ciupească” acolo unde se poate, ca să obțină profit. Firmă serioasă sau nu, toate încearcă să facă ceva bun din ceva prost, dar acest lucru e imposibil când e vorba de cauciucuri uzate.

Ține minte că la reșapare nu ajung niciodată anvelopele noi sau în stare perfectă. Pe-acelea le vezi doar instalate pe mașini.
Toate cauciucurile care sunt date/luate spre reșapare au suferit lovituri, tăieturi, înțepături, pene, deformări sau au depășit vechimea maximă admisă.

Reșaparea se face la rece sau la cald. Când se face la rece, un strat fin de cauciuc cald este extrudat pe carcasa anvelopei, pentru a forma un strat de aderență (și ca să-ți dea impresia câ sunt noi). Asta înseamnă că se acoperă toate urmele dubioase, dar le vei vedea după câteva luni luni de utilizare intensă.

Anvelopele sunt singurele elemente care iau contact direct cu carosabilul și tot ele primesc în plin toate diformitățile, gropile, pietrele, cuiele, sârmele, șuruburile etc. de pe șosea.

La ce trebuie să fii atent când cumperi anvelope reșapate

Adâncimea minimă legală a benzii de rulare este de doi milimetri, dar, dacă deja se apropie de această valoare, acele cauciucuri nu mai sunt de încredere, mai ales când vorbim de cele de iarnă.

De multe ori, tu ai impresia că iei anvelope de iarnă reșapate, dar, în realitate, ele au efectul unora all-season.

De asemenea, trecutul fiecărui cauciuc este crucial. Cu cât este mai îndelungat, cu atât e mai rău, chiar dacă nu pare tocit.
Toate anvelopele ar trebui utilizate maximum zece ani. Atunci când le iei reșapate, ele deja au la activ șapte sau opt ani. Rareori sunt mai noi de-atât (poate doar în cazul mașinilor noi cu daună totală în urma unui accident, dacă i-a „supraviețuit” întreg vreun cauciuc).

Fiecare producător de anvelope pune o anumită cantitate de cauciuc și alți compuși care să-i confere elasticitate, duritate și durabilitate. Evident, mărcile renumite sunt cele mai bune și inspiră încredere (Michelin, Good Year, Pirelli, etc.).

Modul în care au fost utilizate și depozitate influențează direct starea anvelopelor și nici cele mai avansate metode de reșapare nu le pot recondiționa perfect dacă sunt prea vechi, dacă au fost depozitate incorect sau dacă au fost supuse la uzură intensă.

Viteza, presiunea și sarcina la care au fost supuse în timpul „vieții” lor îți arată dacă merită sau nu să iei cauciucuri second-hand. Doar că, nu ai cum să verifici acest lucru. Poate doar prin disecarea lor, care ar însemna distrugerea lor. Partea proastă e că anvelopele au obiceiul să fie urmărite de problemele din trecut și revin când ai nevoie mai mult de ele.

Nu uita: fă diferența între longevitate, care se referă la numărul de kilometri parcurși de acel cauciuc și vechime, care se referă la vârsta lui. Tot insist pe vechime și o fac pentru că e foarte importantă, dar în România e ignorată.

Cauciucul nu e ca alte materiale. Acesta „îmbătrânește” (mai repede decât restul materialelor unei mașini), își pierde din proprietăți după opt – zece ani, chiar dacă este intact, nefolosit. Așa că fii atent la data fabricației, trebuie să fie inscripționată undeva pe el. Fii atent și la pneurile noi. N-or fi ele utilizate, dar se poate să fi stat prin depozit un an de zile. Iar acel an contează pentru tine. Mai ales că, durata medie de viață a anvelopelor noi este de cinci ani.

E valabil și pentru roata de rezervă. Toți șoferii speră să n-aibă nevoie de ea, dar anvelopa de pe ea se învechește chiar și stând acolo sub carpetă, neatinsă.

Cum se depozitează corect anvelopele

Exemplu de „așa NU”

Vechimea și depozitarea pneurilor sunt interconectate. Depozitate pe termen lung, cauciucurile trebuie ferite de razele soarelui (unii zic că trebuie ferite și de lumina artificială), de umezeală și de căldură excesivă.

Temperatura optimă de păstrare trebuie să fie între 10 și 35 de grade Celsius și trebuie evitat contactul direct sau indirect cu surse de căldură precum calorifere, sobe, țevi etc.

Umiditatea mediului de depozitare trebuie să fie cât mai mică – preferabil un loc uscat, răcoros și cu ventilație naturală. Dacă sunt depozitate în exterior, ele trebuie acoperite cu o prelată opacă și etanșă.

Depozitare pe termen lung

  • Anvelopele montate pe jante – nu se depozitează vertical, doar agățate sau așezate una peste alta (în acest caz, o dată la două săptămâni, ar trebui schimbată ordinea lor).
  • Anvelopele fără jante – nu se depozitează una peste alta și nici nu se agață. Cel mai bine este să fie așezate vertical (și să fie rotite o dată pe lună).