Stațiile de metrou din Rusia te fac să uiți că Drumul Taberei încă n-are niciuna

de: Bianca Prangate
09 02. 2018

Stațiile de metrou din Moscova s-ar putea să fie cele mai frumoase din toată lumea – atât de frumoase încât te vor face să uiți că în București nu există încă metrou pentru Durmul Taberei sau pentru aeroport.

Când ne gândim la stații de metrou, ne gândim la locuri ușor întunecate și care inspiră o răceală tăcută. În cazul Moscovei însă, lucrurile nu stau deloc așa. Acolo, stațiile de metrou sunt adevărate nestemate arhitecturale. Seamănă mai degrabă cu sălile de bal decât cu simple stații de transport subteran.

Nu există două stații la fel. Decorurile includ mozaicuri colorate și ferestre de sticlă de diverse nuanțe. În unele locuri, atârnă candelabre somptuoase, dându-ți senzația că te afli într-o expoziție de artă, special amenajată pentru cele 2,4 miliarde de călători care folosesc metroul în capitala Rusiei.

Totuși, arhitectura de neuitat a acestor stații de metrou nu are neapărat un scop artistic. Mai degrabă, există ca un soi de pilon al propagandei sistemului socialist. Printre elementele de design se numără secera și ciocanul. La origini, aceste stații de metrou existau pentru a expune arta realistă socialistă.

Moscova este celebră pentru că are una dintre cele mai eficiente și curate rețele de metrou din lume. Rețeaua a fost deschisă în 1935, iar în prezent are 13 magistrale și 206 stații. Jurnalistul TV din Chile, Pablo Zuniga Toro, a vorbit despre aceste stații de metrou când a vizitat Rusia pentru Cupa Confederațiilor. „Este ca și cum ai vizita un muzeu”, a zis el, potrivit Traveller. „Totul este atât de grandios”.

Stațiile de metrou se găsesc peste tot în Moscova. Printre cele mai impresionante se numără Komsomolskaya, Kiyevskaya, Novoslobodskaya și Taganskaya. Un bilet costă doar un dolar, indiferent de lungimea cursei. Atâta timp cât nu ieși din stații, îți poți petrece întreaga zi vizitând stațiile de metrou, pentru a savura din plin luxul arhitectural.

Foto: Tim Adams

Foto: Tim Adams

Foto: Tim Adams