Cea mai scumpă companie românească valorează trei miliarde de dolari

de: Florin Cașotă
18 09. 2018
UiPath

UiPath a scris istorie anul acesta devenind primul unicorn românesc, adică prima compania de tehnologie din România care atinge o evaluare de un miliard de dolari. Acum, compania bate un alt record.

La doar câteva luni mai târziu compania reușește o nouă performanță: primește o finanțare de 225 de milioane de dolari de la Google și Sequoia Capital și astfel valoarea companiei explodează până la trei miliarde de dolari.

Sequoia Capital şi Capital G (divizia de investiții a Alphabet) au condus împreună runda de finanţare de 225 de milioane de dolari a UiPath, aducând finanţările totale primite de firmă până la 400 milioane de dolari, după investiţii de la Earlybird Ventures şi Accel partners.

UiPath este un startup care a pornit în România din mințile lui Daniel Dineș și Marius Tîrcă. Compania a apărut în 2005, însă abia în 2013 a început să facă Robot Process Automatic (RPA), adică dezvoltarea de roboţi software care automatizează procesele de lucru din companii. De atunci compania a crescut într-un ritm extraordinar, iar acum compania are sedii în 19 orașe din lume, inclusiv București și Cluj și peste 800 de angajați la nivel global.

Cei de la Wall Street Journal notează că și alte două companii care acționează în domeniu se bucură de succes, dar UiPath este cea mai valoroasă dintre cele trei. Firma Blue Prism este evaluată la 1,9 miliarde de dolari, iar Automation Anywhere la 1,8 miliarde de doolari. Această explozie a acestor startup-uri se datorează creșterii pieței roboților software care va atinge o valoare de 1,1 miliarde de dolari anul acesta, de aproape trei ori mai mult față de cât era în 2016.

Un alt motiv pentru această creștere este faptul că firmele doresc să-și reducă costurile și să-și crească eficiența, iar roboții software au devenit extrem de buni la a face sarcini repetive pe care până acum le executa un om. Roboții UiPath costă doar 20-33% din cât ar plăti o companie unui om și poate lucra de trei-patrui ori mai mult.

UiPath are numeroși clienți peste tot pe glob precum General Electric, Chevron sau Walmart. Daniel Dineș a declarat că estimează venituri de 200 de milioane de dolari pentru UiPath în acest an, de cinci ori mai mult față de cât a avut în 2017 (43 de milioane de dolari). În 2016 compania avea venituri de trei milioane de dolari.