Cum a devenit România „cimitirul” de mașini diesel al Europei

de: Daniel Ștefan
31 10. 2018

În timp ce autoritățile dau tot felul de legi care ar trebui să reducă poluarea din orașe, românii aduc în țară toate rebuturile de mașini diesel din Vest. Occidentul scapă de problema motoarelor diesel prin “exportul” lor în țări ca România.

La noi, astfel de autoturisme sunt extrem de populare pentru că se merge pe deviza “e mașină nemțească”, e adusă din afară, deci, automat trebuie să fie ceva de calitate (chiar dacă nu e) și, mai presus de orice, “nu e ca Dacia”.

În România încă se resimte acea “foame” disperată post-decembristă după produse din afară, mai ales din Germania. Tendința s-a transmis deja și la generațiile tinere care preferă rebuturile străinilor nu neapărat pentru că sunt mai ieftine, ci pentru că așa e moda pe-aici, să te dai mare cu o mașină care nu e românească.

Din această afacere, doar Occidentul are de câștigat pentru că, în timp ce acolo autoritățile încep să impună restricții producătorilor auto, trimit în România sau alte țări din estul Europei mașinile diesel care în Vest urmează să fie interzise. De fapt, nici nu e nevoie să le trimită pentru că românii se duc personal după ele să le aducă și să le înmatriculeze în România.

Anul trecut, în țara noastră au intrat în jur de 520.000 de autoturisme second-hand, din care peste 70% sunt cu motorizare diesel poluantă.

În același timp, de dragul mașinii “din afară” vei fi obligat să plătești taxe mai mari, în funcție de vechimea ei pentru că toate statele membre UE sunt obligate să ia măsuri pentru reducerea emisiilor poluante, iar la acest capitol România e repetenta Europei.

„Nivelul poluării aerului în România e unul dintre cele mai grave din Europa. El cauzează anual peste 22.500 de decese premature, dintre care aproape 1.900 sunt direct imputabile emisiilor de NO210.

Comisia Europeană dă în judecată România la Curtea Europeană de Justiţie pentru că nu a reuşit să atingă limitele de emisii pentru 2010 la particulele cancerigene din aglomeraţia Bucureştiului. Exportul de vehicule foarte poluante către România este inacceptabil, având în vedere că nivelul poluării aerului este deja foarte ridicat”, se arată într-un studiu de specialitate realizat de Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu şi Asociaţia 2Celsius.

Cât de mult poluează mașinile diesel vechi aduse din afară

Numărul mașinilor diesel la mâna a doua aduse în România din străinătate îl depășește pe cel din Bulgaria și Polonia.

Țara noastră e campioană la importul de mașini second-hand tot mai vechi. Peste 80% din mașinile diesel importate au fost produse înainte de 2011, adică înainte de intrarea în vigoare a standardelor Euro 5 pentru toate autoturismele şi care necesitau filtre de particule diesel (DPF).

Automobilele diesel aduse anul trecut în România emit, în medie, peste 12,5 ori actuala limită a NOx Euro 6 – mai exact, 1.014 mg/km în loc de 80 mg/km. Un motor diesel mediu importat în România anul trecut ar emite aproximativ 7,4 kg de NOx toxic într-un an, se precizează în studiul prezentat de economica.net.

Cele mai multe autoturisme diesel sunt aduse din din Germania (78%), restul fiind din Italia (10%), Austria (4%), Olanda şi Belgia (3% fiecare).

Numărul acestor mașini s-a triplat între 2015 şi 2017, de la 137.000 la 370.000, iar ponderea lor a crescut de la 55% în 2015, la 71% în 2017. Cele mai multe sunt Euro 3, adică produse în perioada 2000 – 2005.

„Aceste tendinţe sunt deranjante: România importă o cotă mare de maşini diesel murdare care, în medie, sunt chiar mai poluante şi mai vechi decât vehiculele aduse în Polonia şi Bulgaria. În acelaşi timp, este important să subliniem faptul că importul de vehicule noi diesel nu este o soluţie ca atare, deoarece emisiile de NOx în lumea reală de la autoturismele Euro 3 la Euro 5 au rămas mai mult sau mai puţin la fel”, se mai arată în studiu.