Când vom vedea mașini autonome pe străzile din Europa?

de: Florin Cașotă
07 11. 2018

Mașinile autonome promit să reducă numărul de accidente și să crească eficiența transportului. Totuși, cum vom putea vedea implementate în realitate astfel de mașini?

Înainte să-ți răspund la întrebarea din tilu trebuie să-ți vorbesc despre 5G pentru că este o tehnologie fără care nu am putea avea mașini care să se conducă singure.

5G-ul promite multe lucruri, dar utilizările sale se pot împărți în trei segmente concrete: enhanced mobile broadband, comunicări cu latență foarte scăzută și comunicare machine 2 machine.

Prima se referă la transferul de date și viteza de internet. Practic, cu 5G ai putea ajunge să ai viteză de fribă optică, fără fire, doar wireless. Asta înseamnă că vei putea descărca filme, jocuri și ce vrei tu extrem de rapid.

Al doilea segment se referă la mașinile autonome, aplicații critice precum cele din sănătate (operații de la distanță) sau automatizări din industrie unde contează ca latența să fie foarte scăzută, nu neapărat să aibă viteză extraordinară.

Al treilea segment se referă la tipul de comunicare dintre mașinării, senzori și echipamente, care se traduce în Smart City. 5G este necesar penru ca smart city-ul să existe.

Cum ar trebui să arate autostrada digitală în Europa

Să revenim la mașini și la latența scăzută. În primul rând, automatizarea mașinilor se împarte pe 5 niveluri (0-fără automatizări și 5 automatizare completă). Noi ne aflăm azi între nivelul 2 și nivelul 3. Adică avem cruise control, asistare la parcare și urmează să avem, la nivel general, un sistem de autopilot pentru autostradă și transport public, fără șofer (există deja așa ceva în Estonia). Aceste lucruri sunt posibile cu sistemele tradiționale 4G și +4,5G Plus, însă pentru a ajunge la nivelul 5 vom avea nevoie de 5G. Totuși, tehnologia în sine nu este îndeajuns pentru a putea a avea mașini care se conduc singure.

Va fi nevoie să construim autostrăzi digitale care arată la fel ca cele de azi, dar sunt pline de senzori și de sisteme care fac posibilă comunicarea dintre mașini și dintre automobile și autostradă. În acest caz, latența va trebui să fie între 1 și 4 milisecunde.

Markus Dillinger de la Huawei Munich Research Center, divizia advance wireless technology laboratory, a prezentat conceptul autostrăzii digitale pe continentul european în cadrul Huawei European Innovation Forum. Aceasta autostrada digitală ar trebui să fie prezentă pe aproape tot continentul, chiar și în România. Așadar, această infrastructură digitală trebuie să existe înainte ca mașinile autonome să zburde libere.

Cât de departe suntem de mașinile autonome

Cei de la European Road Transport Research Advisory Council cred că infrastructura digitală 5G R16 va fi finalizată la sfârșitul anului 2019, apoi în 2021 vor începe să apară modemuri 5G R16 în mașini, iar primele mașini comerciale autonome vor merge pe drumurile publice începând cu 2026.

„În Europa va trebui să avem un coridor 5G, adică o autostradă, drum sau cale ferată conectată la inftrastructura digitală, la sistemele 5G”, a spus Markus Dillinger.

Pe lângă mersul autonom al mașinilor, acestă infrastructură digitală ar putea reduce blocajele în trafic cu 17,7%. Cum? Prim inteligență artificială, numărărea mașinilor și monitorizarea traficului pentru a schimba în timp real culorile de la semafor. În plus, un astfel de sistem ar reduce și acțiunile ilegale realizate în trafic.