Cum îți modifică aplicațiile Google comportamentul fără să știi

de: Daniel Ștefan
21 05. 2018

Aplicațiile Google îți urmăresc îndeaproape comportamentul până vor ajunge să te controleze. Clipul video Google Selfish Ledger îți arată asta discret.

Acest video, care ar fi trebuit să rămână în spatele ușilor închise ale Google, a ajuns în public și e mai tulburător decât ai crede. Deși este greu de înțeles la început, în cele din urmă îți dai seama că Google știe despre noi atât de multe, încât informațiile ar putea fi oricând folosite împotriva noastră. Și, desigur, Google nu e singurul exemplu.

Clipul arată că și atunci când Google lucrează în beneficiul nostru, tot tinde să ne facă rău. Cum? Mai exact prin intermediul aplicațiilor.

Anumite aplicații Google au capacitatea de a detecta și corecta potențialele erori din comportamentul utilizatorului. Iar această capacitate este dată de informațiile pe care noi le furnizăm mai mult sau mai puțin benevol companiei.

Da, aplicațiile Google sunt utile și ne sunt băgate pe gât, cum s-ar spune, ori de câte ori achiziționăm un telefon. Chiar dacă nu ai nevoie de ele, în cele din urmă ajungi să te folosești de ele.

La nivel individual, au rolul să ajute utilizatorii să-și îmbunătățească și chiar să-și modifice, cu timpul, comportamentul. Fiecare căutare de pe Google este înregistrată și ea spune despre noi atât de multe, încât totalitatea lor pot fi comparate cu un ADN, dar nu unul neapărat biologic, ci al comportamentului.

Orice ai vrea să faci, Google știe pentru că îți colectează datele. Te poți gândi aici la istoricul călătoriilor sau chiar deplasărilor scurte utilizate prin serviciul Google Maps. Nu te-ai întrebat niciodată cum știe o aplicație când ai greșit destinația, în ciuda faptului că tu nu i-ai indicat-o în prealabil?

Google îți analizează datele pe care tu le furnizezi. Și tu, dacă ai urmări zilnic pe cineva, ai să înțelegi, în cele din urmă, care sunt tiparele comportamentului acelei persoane și-i vei intui aproape fiecare mișcare.

La fel se întâmplă și în cazul produselor pe care le urmărim sau comandăm online. Dacă la început acest lucru e benefic, cu timpul, s-ar putea să se întoarcă împotriva ta. Dacă îți sunt mereu furnizate aceleași categorii de produse în reclame, doar pentru că ai cumpărat cândva unele anume, ajungi să-ți modifici inconștient comportamentul comercial. Ajungi să vrei doar acele produse pentru că îți sunt mereu sugerate.