Am vorbit cu omul care a stârnit cel mai negru coșmar pentru Facebook
Christopher Wylie, cel care a dezvăluit scandalul Facebook-Cambridge Analytica, a venit în România. Am stat de vorbă cu el să ne spună cât de gravă este situația cu Facebook.
Christopher Wylie a fost director de cercetare al Cambridge Analytica. A devenit cunoscut când a dezvăluit tacticile de influențare și manipulare pe care compania unde lucra le utiliza. Astfel, încerca să influențeze alegerile prezidențiale din 2016 din SUA.
El a fost martor la modul în care informațiile despre oameni erau transformate în arme pentru a-i manipula și pentur a-i influența în a vota într-un anumit fel. În România, el a fost prezent pentru conferința How to Web.
Este clar că Facebook nu face îndeajuns de mult pentru a proteja datele utilizatorilor, iar asta ne demonstrează fiecare scandal dezvăluit.
Ce ar trebui să faci? Este o soluție să-ți ștergi contul de Facebook? „Oamenii nu ar trebui să-și steargă conturile de Facebook. Oamenii nu ar trebui să facă nimic. E ca și cum i-ai întreba ce ar trebui să facă atunci când se află într-o mașină care nu este sigură sau într-o clădire ce nu este construită bine. Nu este responsabilitatea lor”, a spus Wylie care a menționat că a cere cuiva să renunțe la Facebook nu este justă.
„Nu poți să renunți la Facebook. Ce urmează Google? Problema este că, la fel cum nu poți să renunți la electricitate sau clădiri, nu putem renunța la internet. Dacă facem asta e ca și cum am renunța la societate, dacă ștergi contul te îndepărtezi de piața de muncă și de cercul de prieteni”, a continuat el.
Bun, și ce ar trebui să se întâmple? Fostul director de cercetare de la Cambridge Analytica este de părere că Facebook trebuie să facă schimbările necesare. „Are puterea și mulți bani pentru a face aceste schimbări”.
Cum ar trebui să se schimbe Facebook
Care sunt pașii necesari pe care Mark Zuckerberg ar trebui să-i facă? „În primul rând, atitudinea de a acoperi greșelile este una greșită. Ar trebui să recunoască că au probleme cu știrile false și să ceară ajutor”, a spus el. N-a uitat însă să adauge că nu doar rețeaua socială are probleme cu știrile false, ci și alte platforme precum Google sau Twitter.
El nu consideră că astfel de platforme să fie distruse, ci se pot adăuga modificări prin care oamenii pot lua decizii mai bine informate. „M-aș uita atent la care sunt riscurile, atât legate de manipulare, cât și de sănătate mintală, pe care le prezintă aplicațiile mele: am un design contruit intenționat pentru a da dependență?” Un prim pas ar putea fi implementarea unui sistem de monitorizare a comportamentului, în mod similar cum o face iOS 12 sau Android 9, astfel să vezi cât timp folosești aplicația, cu ce și cum.
Christopher Wylie a decis să iasă în față și să dezvăluie ce a făcut compania, dar asta nu-l absolvă de aportul pe care l-a avut. Cambridge Analytica a manipulat și distribuit informații false despre Hillary Clinton, iar sigur a avut un impact asupra alegerilor din SUA pe care Donald Trump le-a câștigat.
„Chiar dacă Cambridge Analytica a reușit să schimbe și 1-2% din voturile americanilor este îndeajuns. Este o diferență uriașă între 49% și 51%. Cu un procent mic poți câștiga alegerile”, a spus el la How to Web.
Cum se simte? Cât de vinovat se simte în legătură cu cele întâmplate? „Mă simt oribil în legătură cu întreaga treabă. Am fost angajat la o companie care trebuia să apere lumea de organizații teroriste și care de-a lungul timpul s-a transformat într-o campanie politică”, a mărturisit el. „E ca și cum ai fierbe o broască. Dacă o arunci direct în apă fiarta broasca o să sară, dacă o pui în apă caldă și o fierbi acesta va muri”.
El a mai spus că a observat că se întâmplau lucruri cu care nu era de acord.
„M-am plâns la conducere și nu au făcut nimic. Totul ce găseam eu a fi respingător din punct de vedere moral și neetic erau lucrurile pe care Steve Banon voia să le facă. El controla compania și nu puteam schimba ceva așa că am plecat”.
În martie 2018, Christopher Wylie a lucrat cu The Guardian și New York Times pentru a expune public modul în care datele personale ale utilizatorilor Facebook au fost exploatate și folosite impotriva lor.