Cât de eficient e drumul cu panouri solare în loc de asfalt

de: George Stanciu
24 09. 2018

Ideea unor drumuri cu panouri solare în loc de asfalt a fost testată, iar rezultatele nu sunt neapărat cele dorite.

Panourile solare așezate pe drumuri au câteva dezavantaje: unghiul nu cel optim, mizeria se adună repede, iar sticla de deasupra trebuie să fie mult mai rezistentă. Cât de mari sunt dezavantajele când vine vorba de asemenea construcții.

Un drum solar va fi instalat în Tourouvre-auPerche, în Franța. Va putea dezvolta 420 kW, acoperă 2.800 metri pătrați și a constat 5 milioane de euro, adică vreo 11.905 euro per kW instalat.

Deși drumul ar trebui să genereze 800 kWr, noi calcule arată că ar putea oferi 409 kWh / zi. În comparație, o casă consumă cam 10 kWh/ zi. Factorul de capacitate al drumului este de doar 4%.

În paralel, centrala solară Cestas, de la Bordeaux, dezvoltă un maximum de 300.000 kW, cu un factor de capacitate de 14%. Costul e de 1.200 de euro per kW instalat, cam o zecime din prețul drumului solar, în timp ce eficiența e de trei ori mai mare.

În SUA, o companie, Solar Roadways, a creat o autostradă inteligentă cu panouri solare, cu senzori și lumini LED, care te informează dacă există pericole pentru trafic. Panourile solare au fost instalate pe o secțiune destul de mică, iar costul per kW instalat ajunge la 27.500 de euro.

Doar becurile LED instalate pe drum ar consuma un sfert din energia produsă de panourile solare. Mai mult, plăcile de încălzire, care ar topi zăpada, consumă în șase zile întreaga energie pe care ar produce-o panourile într-o lună. În plus, drumul american reușește să ajungă la un factor de capacitate de doar 0,782%.

Pe lângă astfel de cifre care arată ineficiența drumurilor solare, trebuie luat în calcul și faptul că șoselele în sine ocupă foarte puțin spațiu, raportat la suprafața unei întregi țări, spre exemplu. Mult mai eficientă ar fi acoperirea acoperișurilor locuințelor cu panouri solare.